Výprodeje začaly naplno: Vedle e-shopů lákají zákazníky i velké kamenné obchody

Povánoční výprodeje začaly naplno: Obchodníci lákají na slevy dosahující desítek procent (zdroj: ČT24)

Po téměř třech dnech vánočních svátků se ve středu otevřely velké obchody, které musely mít ze zákona zavřeno. Povánoční výprodeje tak vypukly naplno. E-shopy měly oproti klasickým obchodníkům náskok a první slevy nabízely už od 25. prosince. Některé zboží můžou lidé momentálně pořídit až o desítky procent levněji. Ne vždy ale dosahují slevy takové výše, jakou obchodníci inzerují.

Výprodejů využily ve středu desetitisíce lidí po celé republice. Nejenom ti, kteří chtějí nakoupit výhodněji, ale také zákazníci, kteří chtěli vyměnit nevhodný vánoční dárek. Další skupina zase vyrazila utratit finanční hotovost, kterou našli pod stromečkem.  

Slevy teď nabízejí obchodníci napříč odvětvími: ve výprodejích tak jsou knihy, hračky, oblečení i elektronika. „Ve výprodejích mají zákazníci největší zájem o velké televize, a potom o velké spotřebiče jako ledničky, pračky, myčky. Z malých spotřebičů jsou to pak vysavače,“ dodává mluvčí řetězce Datart Iva Pavlousková.

„Cílem výprodejů je doprodání skladových zásob staršího zboží ještě předtím, než naskladníme nové položky. Ale vedle toho jsou slevy i na standardní sortiment,“ dodává mluvčí Euronics Lenka Mastešová.

Po více než dvou dnech se otevřely i velké řetězce, kam míří davy zákazníků nejenom pro potraviny, ale právě i pro zboží ve výprodejích. „Nejsou to jen potraviny, ale také oblečení,“ dodává mluvčí společnosti Albert Barbora Vanko.

Obchodní řetězec Tesco spustil výprodeje hned ve středu v 7 hodin ráno. Jde o stovky produktů - sortiment hraček, vánočních dekorací, oblečení, kosmetiky nebo vybraných domácích potřeb a elektroniky.

„Povánoční slevy jsou u našich zákazníků oblíbené. Důvody jsou výhodnější ceny a větší klid při nakupování,“ uvedl manažer spotřebního zboží společnosti Tesco Aleš Pavlík.

  •  V hračkářství Hamleys je teď největší zájem o modely na ovládání nebo panenky. Výprodej se týká zhruba tří tisíc položek.
  • Prodejce knih Dobrovský pak spouští výprodeje ve dvou vlnách. První se týká členů jejich klubu, v té pozdější už může nakupovat kdokoliv.

Také u prodejce nábytku IKEA začaly výprodeje 27. prosince a potrvají až do 17. ledna. „Vánoční výprodeje jsou mezi zákazníky velmi oblíbené a zahrnují několik set produktů napříč celým sortimentem od nábytku až po bytové doplňky. Slevy dosahují výše až 50 procent. Každý z obchodních domů IKEA má vlastní výprodejovou nabídku,“ dodala mluvčí Zdenka Pecková.

Obchodní inspekce varuje: Není všechno sleva, co se jako sleva tváří

Česká obchodní inspekce ale doporučuje v období slev obezřetnost. Lidé by především měli ceny porovnávat. Stává se totiž, že někteří prodejci za akční výprodej vydávají i obvyklou cenu.

Třeba během listopadové akce Black Friday avizovali prodejci slevy o desítky procent: realita ovšem byla jiná. Podle srovnávače cen Heureka.cz dosáhla průměrná sleva 17 procent. Zájem nakupujících byl ale i tak pro e-shopy rekordní. Tržby by měly v závěru roku dosáhnout téměř čtyřiceti miliard korun, což je oproti předešlému roku nárůst o sedm miliard.