Ceny benzinu a nafty zamířily vzhůru, nyní zřejmě podraží i letenky

Ceny letenek porostou (zdroj: ČT24)

U benzinu a nafty ceny zdražily sice jen o několik desetihaléřů, nicméně růst by mohl podle analytiků pokračovat, a tak se zřejmě po letech zvednou i ceny letenek. Už tento měsíc zdražují například aerolinky Emirates, kdy jednosměrné letenky v ekonomické třídě vyjdou o sedm eur dráž, v byznys třídě pak o třicet. A experti očekávají zvýšení palivových příplatků během dalších týdnů až o 20 procent.

Ceny paliva ovlivňuje cena ropy a v současnosti panuje napětí mezi Saúdskou Arábií a Íránem, což jsou přední členové Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC), zároveň Saúdskou Arábií o víkendu otřásl protikorupční zátah, v rámci něhož byli pozatýkáni princové, současní i bývalí ministři a vlivní podnikatelé.

Cena ropy se propisuje i do růstu cen u tuzemských čerpacích stanic. Jak zmínil hlavní analytik BH Securities Martin Vlček, ceny pohonných hmot by měly v nejbližších dvou týdnech mírně růst. Poté mohou začít klesat, pokud se situace na Blízkém východě nevyhrotí.

Ceny letenek porostou
Zdroj: ČT24

V Česku se palivo do letadel vyrábí v Kralupech nad Vltavou, ročně ho je 200 tisíc tun, a nároky na jeho kvalitu jsou v porovnání s benzinem a naftou do aut extrémní; nekvalitní dodávka by mohla skončit tragédií a dříve, než se vyexpeduje na letiště, proto jeho vzorky prochází laboratorní kontrolou.

„Jedná se až o pětadvacet analýz. Na rozdíl od benzinu do aut se měří například hustota, krystalizace, nebo teplota čadivého plamene,“ vysvětluje ředitel produkční sekce rafinerie Kralupy Jaroslav Vacko.

Teprve poté se v zapečetěných cisternách expeduje třeba do Prahy-Ruzyně. Z nádrží na letišti se rozváží cisternami přímo ke strojům a i tady se opět kontroluje. Natankovat tunu takového paliva trvá podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka jednu až dvě minuty a letadlo, které letí například do Lisabonu, spotřebuje při své cestě přes deset tun paliva.

Bitevník L-159 Alca
Zdroj: ČT24

Armádní letectvo zdražení pohonných hmot nepocítí

České armádní letectvo zdražení pohonných hmot naopak nepocítí. Vojáci berou palivo od Státní správy hmotných rezerv na jeden rok dopředu a neplatí spotřební daň. Jeden litr kerosinu tak vyjde na 13 korun, což ročně dělá asi čtvrt miliardy.

Nadzvukové stíhačky i bitevní letadlo mají obrovskou spotřebu. Gripen spálí během hodiny 3000 litrů leteckého petroleje, alca 1800. Jenom na letecké základně v Čáslavi tak spotřebují letadla každý den palivo za stovky tisíc korun. Kromě nadzvukových stíhaček a bitevníků provozuje české vojenské letectvo ještě dopravní letadla a vrtulníky, jejich celková spotřeba za jeden rok je zhruba 20 milionů litrů leteckého petroleje.