Žezlo letecké jedničky již za pět let převezme po USA Čína

Počet leteckých pasažérů se do roku 2036 téměř zdvojnásobí a dosáhne 7,8 miliardy ročně. A zároveň Čína zřejmě již v roce 2022 vystřídá Spojené státy na pozici jedničky v leteckém trhu. Vyplývá to z prognózy Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

Předpovědi IATA o celkovém růstu pasažérů v letecké přepravě vychází z průměrného ročního nárůstu o 3,6 procenta. Největší růst počtu přepravených cestujících se pak očekává v Asii a Tichomoří. Šéf organizace Alexandre de Juniac upozornil, že na tento vývoj se budou muset připravit vlády i odvětví. Z Asie a Tichomoří bude tak v příštích dvou desetiletích pocházet více než polovina leteckých pasažérů.

IATA ve své předpovědi také zkrátila období, kdy Čína vystřídá Spojené státy na pozici největšího leteckého trhu. Ten se definuje jako součet letů do země, ze země a letů vnitrostátních. Číně by se to mělo podařit už v roce 2022, což je o dva roky dříve, než organizace předpovídala v minulé prognóze.

Británii na pátém místě pak vystřídá v roce 2025 Indie, v roce 2030 ji předstihne také Indonésie. Do první desítky největších leteckých trhů se dostanou Thajsko a Turecko. Naopak ji opustí Francie a Itálie, které se propadnou na 11. a 12. místo.

Zpřísnění vízové politiky by však mohlo růst zpomalit

Tento vývoj by nicméně mohlo ohrozit omezování volného obchodu a zpřísňování vízové politiky. V takovém případě by se růst počtu leteckých pasažérů zpomalil na 2,7 procenta ročně a v roce 2036 by jich bylo proti aktuálnímu odhadu o 1,1 miliardy méně.

Pokud by se naopak svět posunul směrem k větší liberalizaci, mohl by růst přidat i více než další dva procentní body. V takovém případě by se počet leteckých pasažérů za 20 let dokonce ztrojnásobil. Už teď je proto potřeba investovat do výstavby a rozšiřování letištní infrastruktury.

Mezinárodní letiště na Kypru
Zdroj: Yiannis Kourtoglou/Reuters

Inovativní řešení si vyžádají bezpečnostní opatření a převoz zavazadel. Řešením bude podle IATA spíš soustředit se na nové technologie a na větší efektivitu než stavět pořád větší a větší letiště.

Odvětví letecké dopravy se významně podílí na snižování emisí uhlíku. Juniac upozornil, že žádné jiné odvětví pro to neučinilo tolik, jako právě letecká doprava. Do roku 2050 má odvětví ambice snížit úroveň emisí CO2 proti roku 2005 na polovinu.