
Nový tunel u Žiliny
Stavba je vyhloubená velmi neobvyklým způsobem. Dva a čtvrt kilometru dlouhý oboustranný tunel se budoval nejen ze stran, ale také z jámy uprostřed. Vede totiž v místě, kde je velmi nízká vrstva půdy nad jeho stropem. Nemohli proto jenom razit, museli taky hloubit.
Najednou se tak pracovalo na osmi místech. Nákladní auta postupně vyvezla 350 tisíc kubíků materiálu. A projekt se měnil i během stavby, což také není příliš obvyklé.
Při zkoušce tak silný průvan odvětral místo nehody odvětral za 90 vteřin – tak rychle by se měli nezranění lidé dostat do bezpečí.
Vybudování tohoto úseku vyšlo na 25 milionů eur a zprovoznit by se měl v polovině listopadu, uvedla mluvčí NDSAS Michaela Michalová.
Mezi prvními, kteří si ho projedou v ostrém provozu, bude určitě i hlavní projektant tunelu Libor Mařík. „I můj táta byl tunelář, a když jedu jeho tunely, tak si na něj vzpomenu. Ten pocit je úžasný,“ říká.