Cena palladia přesáhla tisíc dolarů za unci. Žene ji i vysoká poptávka automobilek

Cena palladia poprvé od roku 2001 překročila hranici tisíc dolarů (21 800 korun) za troyskou unci (31,10 gramu). Cenu zvyšuje vysoká poptávka od výrobců automobilů a zároveň omezené dodávky kovu na trh, uvedl list Financial Times. Cena vzrostla až na 1008 dolarů za unci.

Palladium se používá převážně v katalyzátorech benzinových aut. Kovu tak teď pomáhá vysoký prodej těchto automobilů v Evropě a v Číně. Analytici švýcarské banky UBS očekávají, že v letošním roce bude na trhu chybět 830 tisíc uncí palladia.

  • V Evropské unii a zemích Evropského sdružení volného obchodu v červenci rostl prodej nových aut o 2,6 procenta, v srpnu pak růst zrychlil na 5,5 procenta.
  • Prodej automobilů v Číně se v září meziročně zvýšil o téměř šest procent na 2,71 milionu a rostl už čtvrtý měsíc v řadě. Za první tři čtvrtletí letošního roku se tam prodej zvýšil o 4,5 procenta na 20,2 milionu vozů.

V září cena palladia poprvé po 16 letech překonala cenu platiny, což je známější sesterský kov palladia. Přispívá k tomu odlišné očekávání poptávky po těchto kovech. Oba se používají hlavně v katalyzátorech, avšak platina, na rozdíl od palladia, převážně v katalyzátorech naftových automobilů.

Výrobci benzinových aut by mohli sáhnout po platině

Zájem po naftových vozech ale od emisního skandálu Volkswagenu z roku 2015 klesá. Palladiu pomáhá i to, že se zvyšuje poptávka po hybridních elektrických vozech, které používají i benzinový pohon.

„Z dlouhodobého hlediska věříme, že se mohou palladium a platina obchodovat na podobné úrovni. Letošní síla palladia je dána výrazným výkonem čínského automobilového sektoru. Prodeje jsou lepší, než se čekalo,“ uvedl už dříve analytik Samson Li z konzultační společnosti GFMS.

Růst ceny palladia už vyvolal otázky, zda výrobci benzinových aut nepřestanou používat v katalyzátorech palladium a nezačnou místo toho používat platinu.