Modernizaci železniční trati v Praze zatrhl antimonopolní úřad. Výběr firem byl neprůhledný

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) porušila zákon o veřejných zakázkách, vyplývá z webu ÚOHS. Jeho rozhodnutí je pravomocné. Správa železnic s rozhodnutím nesouhlasí, nabídky ale znovu posoudit musí.

Tendr napadla společnost Eurovia jako lídr sdružení, ve kterém byla společně s firmami Strabag Rail a GJW Praha. V hodnocení skončila jako druhá v pořadí za sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ.

Z rozhodnutí antimonopolního úřadu vyplývá, že SŽDC postupovala netransparentně při posouzení kvalifikace sdružení firem vedených Metrostavem. „Postup zadavatele mohl podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl v rozhodnutí ÚOHS.

„SŽDC s tímto závěrem nesouhlasí a za postupem komise si stojí. Přesto bude rozhodnutí úřadu respektovat a provede opětovné posouzení nabídek, včetně kvalifikace uchazečů,“ uvedl mluvčí státní organizace Pavel Tesař. Antimonopolní úřad nezrušil celou zakázku, ale jen konkrétní úkony spojené s posouzením technické kvalifikace původně vybraného sdružení a také to, co po nich následovalo, tedy i výběr vítěze. SŽDC musí navíc zaplatit náklady řízení 30 tisíc korun.

Tendr už byl vypsán podruhé

SŽDC vypsala tendr loni na podzim podruhé. Výběrová komise loni v červnu za vítěze doporučila firmu Chládek a Tintěra s cenou 3,4 miliardy korun. SŽDC ale následně soutěž zrušila s poukazem na nejasnosti ve vlastních kvalifikačních požadavcích. Vítězná firma se pak obrátila na antimonopolní úřad, aby zakázal vypsání nové soutěže. Nakonec ale společnost vzala své podání zpět a SŽDC vyhlásila nový tendr.

  • V prvním tendru výběrová komise doporučila loni v červnu firmu Chládek a Tintěra s cenou 3,4 miliardy korun. SŽDC ale následně soutěž zrušila kvůli nejasnostem ve vlastních kvalifikačních požadavcích.
  • Firma se obrátila na antimonopolní úřad, aby zakázal vypsání nové soutěže. Nakonec ale vzala své podání zpět a SŽDC loni na podzim vyhlásila nový tendr. Ten vyhrálo sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ s cenou 3,49 miliardy korun.
  • Společnost Eurovia, která ve sdružení se Strabag Rail a GJW Praha skončila na druhém místě s cenou 3,68 miliardy, podala proti soutěži námitku. Antimonopolní úřad jí vyhověl a výsledek tendru zrušil.

Obsahem zakázky je modernizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hlavní nádraží. Cílem je mimo jiné odstranit úseky, které už nestačí intenzitě dopravy. V rámci prací měla být zrušena zastávka Praha-Strašnice a zřízeny dvě nové: Zahradní Město a Eden. Modernizace šestikilometrového úseku měla také zrychlit cestování po čtvrtém koridoru do Českých Budějovic.

  • Rekonstruovaný úsek je součástí IV. železničního koridoru a frekventované trati z Prahy do Benešova, Tábora a Českých Budějovic.
  • Projekt je rozdělen na dvě části – přestavbu stanice Hostivař a úsek od Hostivaře až k tunelům u hlavního nádraží. První etapa byla dokončena v roce 2016 a stála přes 1,2 miliardy korun. Začátek druhé etapy se opakovaně odložil kvůli potížím s výběrovým řízením.
  • Stávající železniční trať, která vede přes Strašnice, bude přeložena na jižní okraj bývalého seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice. Nově tak povede souběžně s tratí Malešice–Vršovice a úsek bude čtyřkolejný.
  • Zrušena bude zastávka Strašnice. Naopak vzniknou nové zastávky Zahradní Město a Eden, které budou lépe napojeny na autobusy a tramvaje. Přímější cesta má být také rychlejší. Délka úseku je 6 km, předpokládaná cena je 3,6 miliardy korun.