Jedničkou mezi automobilkami je letos aliance Nissan-Renault. Volkswagen skončil druhý

Největší automobilkou na světě podle prodeje aut se v prvním pololetí stala aliance japonské automobilky Nissan Motor a francouzského Renaultu. Pozici světové jedničky získala vůbec poprvé. Za ní skončil německý Volkswagen a japonská Toyota, uvedla agentura AP.

Společnost Nissan-Renault, jejíž součástí je i Mitsubishi Motors, prodala za leden až červen 5 268 079 vozů a automobilka vykázala také rekordní zisk a příjmy. Volkswagen prodal za prvních šest měsíců letošního roku 5 155 600 vozů a Toyota 5 129 000.

Volkswagen, kterému patří řada dalších značek jako Audi, Škoda Auto, Seat a Lamborghini, se loni poprvé stal největší automobilkou na světě. Předtím si několik let tuto pozici držela Toyota. 

Pověst Volkswagenu sice utrpěla po propuknutí skandálu s naftovými vozy, tyto škody však kompenzuje rostoucí prodej v Číně a na některých dalších trzích.

Na čtvrtém místě s prodejem 4,7 milionu vozů skončil americký General Motors, který si držel pozici světové jedničky sedm desetiletí až do roku 2008, kdy ho předběhla Toyota. GM se sice podařilo vrátit na výsluní ještě v roce 2011, kdy se výroba Toyoty kvůli zemětřesení a přivalové vlně tsunami na severovýchodě Japonska snížila, v dalším roce však o tuto pozici opět přišel. 

Renault vykázal rekordní zisk i příjmy

Francouzská automobilka Renault vykázala v prvním pololetí rekordní zisk i příjmy. Hospodaření podpořila konsolidace ruské automobilky AvtoVAZ, výrobce vozů Lada, a japonský partner Nissan. Provozní zisk za leden až červen stoupl o 18 procent na 1,82 miliardy eur (47,4 miliardy Kč), uvedla automobilka.

Čistý zisk se zvýšil o 58 procent na 2,38 miliardy eur. Od Nissanu získal Renault 1,24 miliardy eur, což bylo o 72 procent více než loni. Renault vlastní v Nissanu podíl 43,4 procenta. Příjmy Renaultu stouply o 17 procent na 29,5 miliardy eur, hlavně díky začlenění ruské divize do hospodaření.

Operace v Rusku, které v minulosti byly ztrátové, vykázaly v pololetí zisk tři miliony eur. Společnost zvýšila výhled růstu ruského trhu na pět procent, napsal list Financial Times.

Renault prodal v pololetí 1,88 milionu vozů, o 10,4 procenta více než loni.