Emisní technici přitvrdí postup proti podvodům. Jen co dostanou vyhlášku

Události: Souboj s emisemi (zdroj: ČT24)

Na začátku byl Volkswagen, pak se do podezření kvůli možným manipulacím s emisemi dostaly další automobilky, Fiat Chrysler, Renault, PSA, General Motors a nejnověji nyní také Daimler. V Česku platí od června v reakci na aféru nový předpis, který má zpřísnit a zpřesnit kontrolu na emisních stanicích. Zatím k němu však chybí prováděcí vyhláška. S jejím „příchodem“ přibyde emisním technikům více práce i odpovědnosti, hlavně by se však měl zúžit prostor pro různé podvody.

Německé ministerstvo dopravy v pátek potvrdilo, že Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) prověřuje automobily společnosti Daimler v souvislosti s novými obviněními ohledně emisí. Zdůraznilo však, že zatím nebyly nalezeny známky toho, že by vozy Mercedes-Benz používaly nelegální software pro manipulacemi s emisemi.

Německý list Süddeutsche Zeitung ve středu uvedl, že Daimler čelí obvinění z prodeje více než milionu aut s nadměrnými emisemi v Evropě a Spojených státech. Zástupci Daimleru podle ministerstva na čtvrteční schůzce s vládní komisí uvedli, že automobilka postupuje v souladu se zákonem.

Úřad prověří naftové modely automobilky Daimler, u kterých existuje podezření na nezákonný software umožňující manipulovat s emisemi při testech. Takový software při testování zapíná systém pro čištění emisí, který je za běžného provozu většinou vypnutý, napsal Süddeutsche Zeitung. 

Praxe z českých silnic – hustý černý dým z výfuků dieslových motorů – první známka toho, že auto má problémy. Například nefunkční nebo dokonce chybějící filtr pevných částic. Přesto i takové vozy projdou emisemi a následně stanicí technické kontroly. 

Hustý černý dým z výfuků dieslových motorů. Známka problémů
Zdroj: ČT24

Jak se bránit podfukům

Triků u problémových aut je vícero. Kupříkladu se vůz na emisích vůbec neobjeví, nebo se dá měřící sonda mimo výfuk. 

Nekalým praktikám se rozhodlo ministerstvo dopravy zamezit. Každý emisní technik teď bude muset vůz při každém úkonu vyfotit. Tedy pořídit snímky auta v provozovně, vyfotit výrobní štítek, tachometr, VIN kód a nejspíš i umístění sondy do výfuku.

„Focení určitě zabrání tomu, čemu zabránilo u STK, že se dělala auta bez aut. My máme zkušenosti, že jsme vyhodili auto z emisí a za hodinu bylo zpátky s emisemi hotovými,“ uvedl Jiří Rejmon z Profesní komory STK. To by už nově jít nemělo. Závady bude muset technik zapsat do protokolu a odeslat do centrálního systému. S kontrolou bude navíc vždy – pomocí čárového kódu – identifikován jediný technik. 

„Takže nebude moct přijít někdo jiný, kdo by do toho zasáhl,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zatím ale technikům stále chybí prováděcí předpis. Je prý už hotový a čeká jen na schválení.

„Stanice měření emisí mají být připojeny nejpozději prvního prosince. Samozřejmě budeme rádi, když se to podaří dříve a bude to postupný proces,“ dodal Neřold. 

Nová pravidla však nejspíš prodlouží dobu strávenou při měření emisí . Zvýšit se může i poplatek. Zhruba o 100 korun.

  • České ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s ÚAMK a německými odborníky na dopravu připravuje informační kampaň pro řidiče dieslových aut. 
  • Ve 20 městech jim budou na benzinových stanicích nebo u autoservisů vysvětlovat, kdy už vůz problémy vykazuje a jak je řešit. 
  • Podle odhadů ÚAMK jezdí v Česku přes jeden milion dieslových vozů s filtrem pevných částic a zhruba 70 procent z nich ho má buď nefunkční nebo vůbec.
  • O trablech s filtry pojednává videoreportáž.