Byrokracie pro podnikatele klesla o třetinu, tvrdí vláda. Zástupci firem tomu nevěří

Události: Administrativní zátěž firem (zdroj: ČT24)

Byrokracie pro podnikatele se v Česku snížila za roky 2005 až 2016 téměř o třetinu (31,5 procenta), uvádí se v analýze, kterou vládě představilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Opozice ani zástupci firem tomu nevěří. Tvrdí naopak, že povinností živnostníkům přibývá – navzdory tomu, že řada formulářů je už elektronicky na internetu.

Desítky informačních povinností byly odbourány po složité debatě s resorty a podnikateli, ale vznikají v průběhu období další a je to neustálý proces, uvedl ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD). 

Podle Hospodářské komory to ale není možné, když jen nové kontrolní hlášení zabere firmě zhruba 7,5 hodiny měsíčně.

Účetní Jana Chmelařová poukazuje kupříkladu na papírovou zátěž spojenou s DPH. Domnívá se, že firmám za poslední roky povinnosti přibyly. Hlavně kvůli kontrolnímu hlášení. 

Mezi nejpalčivější problémy i nadále patří témata týkající se exekucí a insolvencí či obtížná orientace v často novelizovaných právních předpisech.
Ze zprávy o byrokracii pro podnikatele

Ministr Havlíček uvádí, že se podařilo zredukovat řadu informačních povinností. Na internetu je podle vlády mnoho formulářů on-line. 

K dispozici je ke stažení 1200 formulářů, část z nich ale zatím ještě není převedena do chytré elektronické podoby tak, aby šla odeslat on-line. A člen představenstva Hospodářské komory České republiky Filip Dvořák například zmiňuje, kolikrát je stále nutno přinést na úřad vytištěný výpis z obchodního rejstříku. 

Už tento týden se mají poslanci ve sněmovně věnovat změně živnostenského zákona. Ta má právě odstranit povinnost dodávat některá data, která si úřad může zjistit sám.

Kritika zleva zprava

Každá vláda, ať byla pravicová, nebo sociální demokracie, tak slibovala, že s byrokracií něco udělá, ale za 25 let není výsledek vidět, uvedl ekonomický expert KSČM Jiří Dolejš. 

Kritický názor má i předseda ODS Petr Fiala. „Každý, kdo mluví s podnikateli, tak ví, kolik nesmyslů musí vykazovat a také jak nesystematicky na ně chodí kontroly ze strany státu, což stojí další peníze.“ 

Vláda plánuje přijmout desítky dalších opatření, která mají administrativu snížit. Nakolik se to podaří, bude jasné až v roce 2021. V tomto roce stát plánuje další měření.

Nespokojení restauratéři

Asociace malých a středních podniků oslovila skoro 600 restauratérů. 

Ze šetření vyplynulo, že zhruba každého druhého provozovatele trápí velká administrativa a elektronická evidence tržeb. Větší starosti mají jen s nedostatkem personálu. Dvěma z pěti živnostníků vadí i velký počet státních kontrol. Podobně o vztahu byznysu a byrokracie před nedávnem mluvil také šéf Hospodářské komory. 

Byrokracie1
Zdroj: ČT24
Byrokracie2
Zdroj: ČT24

Vicepremiér a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) analýzu hájí. Podle něj se pracovalo s nezávislým modelem, který používá řada zemí Evropy. Připomněl i zapojení samotných podnikatelů, zastupovaných Hospodářskou komorou, Svazem průmyslu a dopravy či Asociací podnikatelů. 

Brabec navíc zdůraznil, že mnoho povinností přichází z Evropské unie. V některých resortech je to podle něho až 80 procent nové legislativy.