Nejabsurdnější poplatek? Za zjištění zůstatku skrze bankomat

Praha - Nejabsurdnějším bankovním poplatkem za loňský rok se s výrazným náskokem stal poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat. Vítěze osmého ročníku ankety vyhlásil provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher, který ji pořádá.

Nynější vítěz skončil minule i předminule druhý. Do finálového kola přišlo téměř 23 tisíc hlasů, poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat jich získal 36 procent. Na druhém místě skončil s 22 procenty poplatek za vedení účtu k hypotečnímu nebo spotřebitelskému úvěru. „Z hlediska logického vývoje této ankety očekávám, že tento poplatek bude favoritem na vítězství v příštím ročníku,“ dodal Nacher. V anketě hlasovali lidé z České republiky a Slovenska.

Banky se brání

Jenže když chce klient zjistit, kolik peněz má na účtu, musí bankomat ověřit platnost jeho karty i jeho PIN. Stejně jako když si třeba vybírá peníze. „Zjištění zůstatku na bankomatech vyvolává na straně banky stejné náklady jako samotný výběr,“ vysvětluje mluvčí Komerční banky Monika Klucová. 

Navíc i samotný provoz bankomatů stojí banky miliony korun. „Možností je samozřejmě více. Klient to může udělat zdarma prostřednictvím internetového bankovnictví,“ dodává mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com 

„Klientům jednoznačně vadí, že musejí platit i za zjištění stavu na svém účtu, a to často vyšší poplatek, než je samotný výběr z bankomatu, což je hotovostní operace, která je pro banky nejdražší.“

V pořadí třetí se 17 procenty hlasů se umístil poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou, o jedno procento hůře na tom byl poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking. Páté místo s deseti procenty došlých hlasů obsadila výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou.

  • Bankovní poplatky zdroj: ČT24
  • Peníze autor: Ondřej Němec, zdroj: ISIFA/Lidové noviny

„Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla vyvinout smysluplný a efektivní tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky, což se v posledních letech a zejména v posledních měsících děje,“ přiblížil Nacher.

„Anketa o nejabsurdnější poplatek se však zaměřuje na jediný aspekt služeb, a to cenový. Přitom je třeba zohledňovat i další hlediska, například rychlost, kvalitu a bezpečnost bankovních služeb, zavádění moderních technologií, provozování poboček a bankomatů, což vyžaduje náklady, které se logicky do ceny služeb promítají,“ argumentuje k postoji bank náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek.

Reportáž Vandy Kašové (zdroj: ČT24)

A přestože banky vybraly v posledním roce na poplatcích méně než o rok předtím, jen od ledna už jim Češi zaplatili víc než šest miliard korun. „V České republice se platí vyšší bankovní poplatky za základní bankovní služby. Na druhé straně jsou zase nižší poplatky za sofistikovanější služby,“ doplňuje Nacher. Zisky českých bank byly přitom i loni rekordní, dohromady vydělaly přes 60 miliard korun. 

Vítězové předchozích ročníků

2005 poplatek za příchozí platbu

2006 poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky

2007 poplatek za vedení běžného účtu

2008 poplatek za nadměrný vklad

2009 poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet

2010 poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu

2011 poplatek za předčasně splacený úvěr

Pozn.: Vítězné poplatky minulých ročníků nebyly nominovány