Evropská komise představí silniční balíček. Dopravci jsou nervózní

Evropská komise představí silniční balíček. Dopravci jsou nervózní (zdroj: ČT24)

Evropská komise by měla na konci května představit až devět právních norem takzvaného silničního balíčku. Kromě sjednocení požadavků na výbavu vozu se bude týkat třeba i minimální mzdy pro řidiče, kteří projíždějí zeměmi, kde nejnižší možná odměna za práci převyšuje tu jejich. Českým dopravcům se vůbec nezamlouvá, že by měli svým řidičům, kteří projíždějí třeba Francií, vyplácet tamní taxu.

„Když máte práci v jednom státě, pak za stejnou práci bychom měli dostat stejný plat. A to za všech podmínek, které s tím souvisejí, a všech pravidel, které zabraňují optimalizaci,“ prohlásil třeba nový francouzský prezident Emanuel Macron, který vyzval Evropskou unii k omezení přílivu levné pracovní síly z východu.

Dá se říct, že je to největší balíček, který Evropský parlament ještě čeká vůbec ve všech sektorech do konce funkčního období. Mimo jiné se bude zabývat otázkami jako kabotáž, zpoplatnění dálnic a silnic a pak samozřejmě i to, čemu se říká čas na odpočinek.
Pavel Telička
místopředseda Evropského parlamentu za hnutí ANO

Vyplácení západoevropského minima i řidičům ze středoevropských a východoevropských zemí začalo postupně povinně vyžadovat šest zemí. Už několik měsíců za porušení pravidla padají pokuty. „Největší četnost pokut jsme zaznamenali ve Francii. Na podzim to byly desítky pokut,“ říká generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Zatímco čeští řidiči dostávají podle sdružení automobilových dopravců bez diet a kapesného průměrně 3,77 euro na hodinu, některé evropské státy trvají na tom, aby při průjezdu jejich zemí měli přinejmenším tamní minimum. To by ale třeba znamenalo, že řidič kamionu, který jezdí do různých evropských zemí, by pro každou zemi musel mít zvláštní smlouvu.

Pravidlo minimální mzdy by některé dopravce na východě a ve střední Evropě zruinovalo

Vyznat se v legislativách různých zemí je ale pro dopravce často obtížné a hrozbu vysoké pokuty raději řeší omezením dopravy do určitých zemí. A protože neutichá debata, zda některé evropské země neporušují evropskou legislativu, čeká se na stanovisko Evropské komise.

S ohledem na to, že pro řadu dopravců by zavedení povinné minimální mzdy bylo likvidační, usiluje asi šedesát europoslanců z východních zemí o vypuštění zamýšleného pravidla z připravovaného silničního balíčku.

Nová odpočívadla sice silničáři chystají, budou ale až za několik let

Sami dálkoví šoféři o svém živobytí mluví jako o neustálém boji o parkovací místa a osamělý život v kabině nebo na odpočívadlech u dálnic. Povinně zastavit by měli nejpozději po čtyřech a půl hodinách jízdy, často ale nemají kde. V Česku je míst k odpočinku málo, někdy tak nákladní auta blokují prostor pro ta osobní.

Ředitelství silnic a dálnic chce parkovací plochy rozšiřovat, připravuje osm nových parkovišť. „Česká republika má naprosto mimořádné postavení v dálniční síti celé Evropy, jsme jedna velká dálniční křižovatka,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Jedno z připravovaných parkovišť by se mělo rozprostřít na 17. kilometru dálnice D2. Stavba 99 nových míst začne ale nejdřív v roce 2020.