Škoda Auto dál jede rekordním tempem. Zrychluje ji Evropa, zpomaluje Čína

Nejvyšší prodeje ve své 122 let dlouhé historii ohlásila pro první čtvrtletí i samotný březen automobilka Škoda Auto. Pokračuje tak v sérii rekordních výsledků a navázala na úspěchy v loňském roce. Nepříznivou zprávou však byl pokles v Číně, která je pro podnik největším trhem.

Automobilka prodala v prvním čtvrtletí zákazníkům 283 500 vozů, meziročně o 2,5 procenta více, v březnu se dodávky zvýšily o 2,1 procenta na 108 500 vozů. Prodej výrazně vzrostl v západní, střední a východní Evropě, klesl naopak u Octavie a Yeti a na čínském trhu. 

Nejprodávanějším autem v prvním čtvrtletí byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 103 tisíc. Oproti loňskému prvnímu čtvrtletí je to ale pokles o 6,3 procenta. V březnu se prodej modelu Octavia meziročně snížil o 6,1 procenta na 37 tisíc.

Druhým nejprodávanějším modelem za letošní první tři měsíce byla Fabia, kterých firma dodala meziročně o 10,2 procenta více, tedy 54 600 vozů. Druhá byla Fabia také v samotném březnu, kdy svého zákazníka našlo 22 100 aut, meziročně o osm procent více.

Klesá Yeti, stoupá Kodiaq

Spolu s modelem Octavia zaznamenal pokles také Yeti. V prvním čtvrtletí letošního roku dodala automobilka 21 500 kusů modelu Yeti, meziročně o pětinu méně. V březnu zákazníci převzali 8800 vozů Yeti, což představuje meziroční pokles o 16,9 procenta. Nového sportovně užitkového vozu Kodiaq firma v prvním čtvrtletí dodala 4700 kusů, jen v březnu to bylo 3000 vozů.

Ve střední Evropě prodej Škody Auto v březnu meziročně vzrostl o 14,5 procenta na 18 900 vozů, za celé první čtvrtletí byl růst o 14,9 procenta na 52 900 aut. Na domácím trhu v České republice se dodávky v březnu meziročně zvýšily o 9,8 procenta na 8800 vozů a v prvním čtvrtletí o 12,3 procenta na 24 600 automobilů. Prodej stoupl také v Polsku o 18,1 procenta, v Maďarsku o 16 procent a na Slovensku o 13,8 procenta.

Pokles v Číně má být jen přechodný

Na svém celosvětově největším trhu v Číně dodala Škoda v březnu zákazníkům 21 800 vozů, tedy o 14,8 procenta méně než o rok dříve. Klesl také prodej za první čtvrtletí o 11,4 procenta na 66 800 aut.

Tento vývoj lze podle firmy podstatnou měrou vysvětlit zvýšením daňové zátěže pro několik segmentů vozů, v nichž je zastoupena také Škoda. Automobilka tento vývoj očekávala a předpokládá, že se poptávka ve druhém čtvrtletí opět normalizuje.

Celkový prodej všech aut v Číně se přitom v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o sedm procent, což byl nejlepší  kvartál od roku 2014 a lepší vývoj, než se očekávalo. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil čínský svaz výrobců automobilů (CAAM). Ten ještě v lednu předpovídal, že růst v letošním roce dosáhne pěti procent. Čína má největší automobilový trh na světě.

Ve výraznějším růstu nezabránilo ani zvýšení daně z obratu pro auta s motorem do 1,6 litru. Daň letos vzrostla na 7,5 procenta z dosavadních pěti procent. Vláda ji loni snížila, aby podpořila prodej. V příštím roce se vrátí na původních deset procent.

Spor o směny navíc

Zaměstnanci Škody Auto minulý pátek opět nenastoupili na noční směnu. K poslednímu březnu totiž skončila platnost dohody o flexikontech, tedy směnách navíc, kam noční spadaly.

Na prodloužení smlouvy se odbory s firmou nedohodly. Od dubna tak tyto směny nejsou vůbec naplánovány. Automobilka kvůli tomu vyrobí až o několik tisíc aut méně než v minulých měsících. Podle předsedy podnikové rady odborů KOVO Jaroslava Povšíka tím firma značně trpí.

Zaměstnanci prostřednictvím flexikont někdy pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby podle aktuální poptávky a ve sjednaném období se pracovní doba musí vyrovnat. Vyrovnávacím obdobím je dvanáct po sobě jdoucích měsíců. Časové saldo, které může u zaměstnance v tomto období vzniknout, je 120 hodin.

Vzhledem k vysoké poptávce po vozech Škoda ale byly v poslední době flexikonta využívána jen k přidávání směn. Pro zaměstnance tak šlo o finančně zajímavý přivýdělek k platu, některým z nich ale vadilo málo osobního volna.