ČSSD: Nový ministr dopravy musí nejdřív stabilizovat ČD Cargo

Praha – Nákladní železniční dopravce ČD Cargo je ve špatné kondici – do konce roku propustí 450 lidí a další dvě tisícovky zaměstnanců by mohly přijít o práci po Novém roce. Firmě se propadly zakázky a za letošek jí hrozí ztráta více než půldruhé miliardy. Situaci ve firmě tvrdě kritizuje opoziční ČSSD - stínový ministr dopravy za sociální demokraty Milan Chovanec zdůraznil, že řešení situace v ČD Cargo by mělo být primárním úkolem pro nového ministra dopravy, který do resortu nastoupí po Pavlu Dobešovi (LIDEM).

Společnost musí výrazně škrtat – na drobných kusových zakázkách příliš nevydělá a přepravu velkých nákladů jí vyfoukla konkurence. „Situace je velmi vážná,“ přiznává odstupující ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). V žádném případě se přitom nejedná o kosmetické úpravy - z devíti tisíc zaměstnanců by mělo příští rok podle prvních odhadů odejít až 2 200 lidí, tedy téměř čtvrtina.

Vedle propadu zakázek řeší nákladní železniční dopravce i problémy s účetnictvím. Nejprve mělo na konci roku firmě chybět 230 milionů, pak miliarda a teď už se hovoří dokonce o ztrátě 1,7 miliardy. Už před dvěma měsíci musel kvůli špatnému hospodaření rezignovat šéf ČD Cargo Gustav Slamečka.

Milan Chovanec (ČSSD), stínový ministr dopravy:

„Udělat z firmy, která měla výnos 1,7 miliardy v roce 2006, za šest let firmu, která má v roce 2012 ten samý výsledek, ale se záporným znaménkem, je na pováženou.“

S čísly, která vykazovala dceřiná společnost Českých drah, měl problém i sám ministr dopravy. „Já jsem tomu účetnictví prostě nevěřil a také jsem to mnohokrát deklaroval,“ svěřil se Dobeš.

ČSSD: Situace v ČD Cargo je na pováženou

Hospodaření největšího dopravce nákladu na českých kolejích, kterému se propadají dopravní výkony a velké zakázky přebírá konkurence, se nelíbí ani opoziční ČSSD. Chovanec považuje za hlavní příčiny současného stavu špatnou obchodní politiku, nekvalitní management a neexistenci strategie dalšího rozvoje. Odpovědnost za tento stav jde podle něj na vrub ministerstvu dopravy.

Chovanec upozornil také na to, že oddělení nákladního dopravce ČD Cargo od Českých drah původně mělo sloužit tomu, aby ze ziskové nákladní dopravy byla dotována doprava osobní. Tento mechanismus ale v současné době nefunguje a Chovanec se ptá, jestli náhodou vývoj v posledních letech nepředznamenává chystanou privatizaci státní firmy.

K řešení by podle opoziční ČSSD mohl přispět audit všech dlouhodobých smluv, které ČD Cargo má, prodej nepotřebného majetku (například nevyužívaných vagonů a lokomotiv) a snížení poplatku za dopravní cestu. Stát by také měl podle Chovance věnovat železniční dopravě více pozornosti a resort dopravy by měl připravit alespoň střednědobou strategii rozvoje národního nákladního železničního dopravce.

Stát si musí v každém případě uchovat rozhodující dohled nad společností ČD Cargo. „Prvně se společnost musí stabilizovat, prvně se musí vrátit k zisku, pak bude možné zaměřit se na hledání strategického partnera,“ říká Chovanec.

Vedení ČD Cargo zatím nechce situaci komentovat. Pouze potvrdilo, že pracuje na záchranném plánu, který by měl firmu vyvést z červených čísel. Zveřejnit ho hodlá do konce roku.