V mrazech mohou mít dieselová auta potíže. Natankovat se dá ale i odolnější nafta

Události ČT: Ve velkých mrazech mohou mít dieselová auta potíže kvůli naftě (zdroj: ČT24)

Teploty napříč Českem se ve středu ráno pohybovaly okolo minus patnácti stupňů. Přiblížily se tak hodnotě, při které už mohou mít problémy řidiči aut s naftovými motory. Čerpací stanice sice mají povinnost nabízet v zimě palivo odolné vůči mrazům, někdy to ale nestačí.

V jedné věci mají řidiči s benzinovými motory nad těmi s dieselovými jednoznačně navrch. Nemusí tak pozorně sledovat vývoj počasí. Benzin totiž zamrzá až při minus čtyřiceti stupních Celsia, zatímco nafta běžně prodávaná v zimním období má limit u minus dvaceti stupňů. 

  • Technické normy vymezují několik tříd motorové nafty, které odpovídají klimatickým podmínkám.
  • V období mezi dubnem a zářím se používá třída B, která má filtrovatelnost jenom při nula stupních.
  • Pro období jara (březen až duben) a podzimu (říjen až listopad) je vhodná třída D, která je použitelná i při teplotách minus deset stupňů.
  • Na chladné odbobí, zhruba od poloviny listopadu do konce února, se na čerpacích stanicích nachází nafta třídy F, která by neměla dělat problémy ani v minus dvaceti stupních.
  • V některých případech čerpací stanice nabízejí i speciální naftu, se kterou by dieselové automobily měly přečkat teploty až do minus 32 stupňů.
  • Zdroj: ČEPRO

Může se ale stát, že na čerpacích stanicích se zimní palivo smíchá s podzimním, které na silné mrazy nestačí. „Může být případ, že čerpací stanice má nízké prodeje a doprodává ještě zbytky nafty z přechodového období,“ podotkl šéf komise pro paliva ČAPPO Václav Loula s tím, že zákazník pak má nárok na reklamaci.

Zhoršení vlastností zimní nafty však mohou způsobit i sami řidiči, pokud při tankování měli v nádrži ještě starší naftu.

Lidé si za naftu do větší zimy připlatí

Nicméně lidé mohou narazit i na naftu, která vydrží až 32 stupňů pod nulou. Na jedné stanici v Praze na Jižní spojce ji kupuje každý druhý řidič i přesto, že teploměr ukazuje mnohem mírnější teploty. Většina řidičů si ale za jistotu připlatí. „Prodej nafty, která vydrží teploty okolo minus třiceti stupňů, se zvedl o třicet procent,“ uvedl mluvčí Benziny Pavel Kaidl.

Ne každé zamrznutí způsobí nevhodné palivo. Důvodem může být i voda v palivovém systému. Při zamrzlé naftě většinou pomůže pobyt auta ve vyhřáté dílně nebo garáži, v horším případě přijde na řadu výměna palivového filtru.

  • Zkontrolovat objem nemrznoucí směsi v chladiči.
  • Zajistit nemrznoucí směs pro ostřikovače.
  • Používat vhodný motorový olej, odolnost proti nízkým teplotám určuje viskózní klasifikace oleje, která se nachází v názvu u písmene W. Čím víc se blíží nule, tím je vhodnější pro větší mráz.
  • U autobaterie platí, že pokud řidič vůz používá a baterii tak zajišťuje nabití, neměl by být problém ani s většími mrazy. Pokud ale není vůz v provozu, v zimě se baterie vybíjí rychleji a dlouhé stání na mrazu ji může i poškodit.
  • Na sklech automobilu se rovněž může tvořit námraza, čemuž lze předejít mechanicky například přiložením fólie zachycené za stěrači. Pokud už námraza vznikla, vedle škrabky jsou možností i rozmrazovače ve spreji. Rovněž pozor na přimrznutí stěračů a poničení jejich gumy. Námraza ale může vzniknout i uvnitř vozu, a to kvůli vlhkosti, kterou řidič způsobí například nanošením sněhu na botách do auta.
  • Pozor na používání ruční brzdy při parkování, protože může přimrznout.
  • Řidičům se také může hodit odmrazovač zámků, který zabrání tomu, že by se do auta vůbec nedostali.