Favoritem vánočních internetových nákupů jsou hračky. Kamenné obchody čeká velká změna

Hlavním hitem internetových nákupů na Vánoce budou letos hračky. V průzkumu Asociace pro elektronickou komerci mezi 513 účastníky je počátkem prosince zmínilo 40 procent dotázaných. Na dalších medailových umístěních skončily knihy (34) a oblečení/boty (31). Za nimi se umístily produkty pro zdraví a krásu (30) a doplňky, šperky, hodinky (24). V souboji s tradičními kamennými obchody vedou internetové obchody při nákupech elektroniky, naopak prohrávají například u oblečení či potravin.

Na nástup internetových obchodů reagují kamenné obchody možná později, než by mohly, domnívá se prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková.  Při zřizování svého internetového prodeje musely reagovat na vývoj technologií i na to, jak se vyvíjí postoj populace, uvedla v pořadu Devadesátka ČT24

Pro některé zboží již platí, že si ho lidé vyberou a zakliknou na internetu a pak si pro něj dojedou do kamenné prodejny. Tomu by měla být také již tato prodejna uzpůsobena. 

„Charakter obchodu se bude v nejbližších pěti letech výrazně měnit, protože se bude měnit charakter prodejních ploch. Právě v reakci na položky, které se kupují pouze na internetu. Na prodejní ploše budou mít obchodníci položky, které budou doplňovat internetový prodej a budou motivovat zákazníka – například vůní – aby si udělal dodatečný nákup k tomu internetovému,“ domnívá se Nováková.

Devadesátka ČT24: Nakupujeme na Vánoce (zdroj: ČT24)

Cenové sbližování a výhoda pro zákazníka

Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška v pořadu reagoval na sbližování cen zboží v internetových a kamenných obchodech. Internetové obchody musely zdražit a kamenné obchody musely naopak zlevnit, a cena se tak potkala, uvedl. Podle něho na tom vydělal zákazník. Upozornil však také na to, že minimální marže, která je u elektroniky, nemusí být dlouhodobě pro obchodníky udržitelná.

Nováková k tomu dodala, že výhoda internetového obchodu se daleko více posouvá k pohodlí než k ceně.

Vedou hračky a oblečení

Hračky se nejvíc chystají na Vánoce koupit lidé ve věku 25–34 let (53 procent z nich). Nejmladší respondenti a ti se základním vzděláním budou nejvíc kupovat oblečení a boty.

Poměrně nízko skončila v žebříčku průzkumu Asociace pro elektronickou komerci elektronika. Pro mobily a jiná mobilní komunikační zařízení by na internet vyrazilo 17 procent dotázaných. Počítače, notebooky a hardware by kupovalo 16 procent a spotřební „černou“ elektroniku 14 procent respondentů.

Zboží zakoupené na internetu
Zdroj: APEK

Kolik za to?

Dotázaní plánují utratit za dárky v kamenných prodejnách i na internetu nejčastěji mezi 2000–5000 korun. „Rozmáchnout“ se lidé chtějí více na internetu, kde je 21 procent respondentů připraveno vydat více než pět tisíc korun. V kamenných prodejnách by to udělalo jen 11 procent.

Nejvíc plánují na internetu za dárky utratit lidé ve věku 35–44 let a vysokoškolsky vzdělaní. Naopak nejméně se chystá kupovat věková skupina 15 až 24 let.

  • 2016 (odhad)
  • 31,5 miliardy korun
  • 2015
  • 25,5 miliardy korun
  • 2014
  • 21,5 miliardy korun
  • Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci

Poměr těch, kteří na internetu vánoční dárky nepořídí nebo neví, se meziročně nemění, zůstává jich kolem deseti procent. Mírně se pak zvětšila skupina, jež nakoupí na internetu většinu dárků. V roce 2014 jich bylo 27 procent, v letošním roce pak 32 procent.

Téměř polovina respondentů nakupuje vánoční dárky v listopadu, další třetina do 10. prosince. S největším předstihem vánoční dárky na internetu nakupují nejstarší respondenti. Nejmladší respondenti víc než ostatní nechávají nákup dárků na internetu až na prosinec.

Souboj mezi platební kartou a dobírkou zůstal nerozhodnut. Zhruba 28 procent dotázaných preferuje jednu nebo druhou formu placení vánočního nákupu. Platbu kartou preferují nejvíce lidé ve věku 25 až 34 let. Dobírce naopak nejvíce „fandí“ nejmladší do 24 let a nejstarší nad 55 let.