Milionovou pokutu za mýto zaplatíme bez odvolání, naznačil Ťok

Ministerstvo dopravy se kloní k názoru, že se nebude odvolávat proti milionové pokutě, kterou mu uložil antimonopolní úřad za prodloužení smlouvy s firmou Kapsch, a pokutu zaplatí. Poslancům z kontrolního výboru to ve čtvrtek řekl ministr dopravy Dan Ťok, když je přišel informovat o postupu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému.

Ministerstvo s Kapschem prodloužilo smlouvu na výběr mýta bez otevřeného tendru a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ho za to potrestal. Pokuta zatím není pravomocná.

Podle dřívějšího vyjádření předsedy ÚOHS Petra Rafaje se ministerstvo dopravy dopustilo správního deliktu, když uzavřelo dodatky ke smlouvě s Kapschem v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by byly splněny podmínky pro využití tohoto druhu zadávacího řízení.

Malá daň za odvrácení škody velkého rozsahu?

Ťok řekl, že neměl jinou možnost bez porušení zákona odstranit chybu, která vznikla už při uzavírání smlouvy v letech 2005 a 2006.

„Jsem přesvědčen, že ta situace jiným způsobem řešit nešla,“ řekl poslancům. Ministerstvo se podle něj řídilo snahou nezpůsobit škodu velkého rozsahu, jež by vznikla, pokud by stát přestal vybírat mýto a Česko by se tak stalo trasou pro všechny kamiony, které by se chtěly placení mýta vyhnout.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Proto prodloužilo smlouvu s Kapschem. Ministerstvo chce koncem roku uskutečnit průzkum trhu, kam si pozve všechny relevantní zájemce. Soutěž chce vypsat v polovině příštího roku.

Slovenský provozovatel mýtného systému SkyToll, jenž usiluje o vypsání tendru, chce zabránit tomu, aby milionová pokuta byla poslední tečkou za uzavřením smlouvy za více než pět miliard. Podal proto stížnost k Evropské komisi. Zároveň naznačuje, že ministerstvo nevypíše výběrové řízení na nového provozovatele mýtného ani za tři roky.

Člen hospodářského výboru a dopravní expert ČSSD Jan Birke uvedl, že oba ministři dopravy (Antonín Prachař a Daň Ťok) za ANO celou situaci nezvládli. Připomněl, že jeho strana na nutnost jejího řešení upozorňovala už před třemi lety. Nyní je potřeba se soustředit na stav po roce 2020, aby Česká republika mohla vypsat výběrové řízení technologicky neutrální, řekl Birke. Obavy Skytollu, že ministerstvo nevypíše výběrové řízení ani za tři roky, nesdílí. „ V tuto chvíli mám pocit, že pan ministr (Ťok) pracuje, jak má, a jde to docela dopředu,“ dodal.