Nákupů přes internet stále rychle přibývá, naopak klesá počet e-shopů

Obrat českých internetových obchodů letos přesáhne 96 miliard korun, meziročně tak bude o 19 procent vyšší. Nejrychleji roste on-line prodej oblečení, jídla, vybavení domu a zahrady či kosmetiky. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Internetový obchod si tak udržuje své tempo, například za první čtvrtletí letošního roku stoupl podle údajů Českého statistického úřadu také o 19 procent. Z jeho údajů vyplynulo, že již od roku 2013 rostou dvouciferně tržby prostřednictvím internetového prodeje a zásilkových služeb, v loňském roce stouply o 21,5 procenta.

Ze zmíněné analýzy pak vyplývá, že celková útrata v e-shopech letos vzroste meziročně o 15 miliard korun. Útraty táhne hlavně předvánoční období. Stále nejsilnějším segmentem je elektronika, meziročně ale zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně.

Celý tento rok se nese v duchu rostoucího zájmu o on-line nakupování potravin nebo oblečení.
Tomáš Braverman
ředitel Heureka.cz

Podíl návštěv e-shopů z mobilních zařízení dosáhl 36 procent. Neoblíbenější kategorií je stejně jako u nákupů přes počítač elektronika – mobily nebo notebooky. Přes tablety a mobily lidé nakupují i bílé elektro jako pračky, myčky nebo lednice. „U tohoto sortimentu lidé na mobilech porovnávají parametry, čtou recenze a srovnávají,“ uvedl šéf Heureky.

Počet internetových obchodů v Česku druhý rok klesá. Před dvěma lety jich bylo aktivních více než 37 tisíc, letos jich je 36 200.

„Konsolidace trhu je nastartovaná, i když e-shopů ubývá pomalými krůčky,“ domnívá se Braverman. Češi se podle něj naučili kromě velkých nákupních galerií k nákupu využívat úzce specializované e-shopy. Ty vždy využívá už 15 procent zákazníků, nejčastěji pro nákup erotických pomůcek nebo knih, filmů a her.