Česko vyrobilo milion aut v rekordně krátkém čase. Automobilky zažívají zlatou éru

Výroba aut v Česku za letošní rok láme rekordy (zdroj: ČT24)

Výroba osobních aut v Česku za devět měsíců letošního roku vzrostla o 7,3 procenta na rekordních 996 376 aut. Spolu s ostatními kategoriemi však produkce překonala hranici milionu kusů, vyplývá z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Viceprezident sdružení Bohdan Wojnar uvedl, že prodej osobních aut by za celý rok mohl překonat rekord a překročit 1,3 milionu vozů. Česko by v trendu nebylo výjimkou. Poslední roky roste automobilová produkce celosvětově, letos zatím podle OICA o dvě procenta.

Výroba osobních aut rostla u všech domácích producentů. Ve Škodě Auto o 9,9 procenta, kolínská automobilka TPCA vykázala zrychlení o 5,8 procenta a meziroční přírůstek o 2,8 procenta zaznamenala také nošovická automobilka Hyundai.

Podle viceprezidenta SAP Bohdana Wojnara výsledky za první tři čtvrtletí opět prokázaly význam automobilového průmyslu pro českou ekonomiku.

„Těší nás, že čeští producenti přispívají k růstu zaměstnanosti a dobré kondici ekonomiky. Zároveň však považujeme za nezbytné, aby toto období ekonomického růstu bylo využito k zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti a výkonnosti českého automobilového průmyslu zejména s ohledem na změny, které s sebou přináší digitalizace a čtvrtá průmyslová revoluce,“ uvedl Wojnar.

Na středeční brněnské konferenci o vývoji automobilového průmyslu v Česku a střední Evropě Wojnar také uvedl, že je nutné posílit kvalitu technického školství, zvýšit mobilitu pracovní síly a zlepšit obslužnou infrastrukturu v místě investic ze strany podniků. 

Ještě nikdy jsme nedosáhli milionu vyrobených vozidel tak brzy jako letos. Na rekordní výrobě se podílí jak rostoucí domácí poptávka, tak především sílící zájem o nákup aut na trzích v západní Evropě.
Martin Jahn
prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP)

„Poptávka po českých autech je patrná především u našich západních sousedů, pomáhají ale i solidní prodeje v Česku. Obojí je důsledkem spotřebitelského optimismu vycházející ze zlepšující se situace na trzích práce – zvyšuje se zaměstnanost, rostou mzdy,“ konstatuje hlavní ekonom Komerční banky Jan Vejmělek.

Ekonomové se shodují, že vzhledem k významu automobilového sektoru v české ekonomice bude ten letos hlavním tahounem ekonomiky. „A to nejenom z pohledu tvorby hrubé přidané hodnoty. Sektor je zároveň významným investorem a zaměstnavatelem,“ dodává Vejmělek.

Kudela: Evropský trh zažívá letos další velmi pozitivní růst (zdroj: ČT24)

Výroba osobních aut v České republice letos překročí 1,3 milionu vozů, a překoná tak loňský rekord, který byl těsně pod touto hranicí, vyvozuje z dosavadních výsledků Wojnar. Wojnar připomněl, že tržby firem v autoprůmyslu se loni dostaly na úroveň jednoho bilionu korun, letos prý může být tato hranice překonána. „Letošní rok bude bezesporu patřit k rokům velice úspěšným,“ uvedl Wojnar. 

Výroba autobusů a motocyklů naopak mírně klesla

Z aktuálně zveřejněných údajů SAP dále vyplývá, že výrobce nákladních aut Tatra Trucks zvýšil produkci o 36,7 procenta na 876 vozů.

„Snažíme se maximálně sdílet výrobní plány s dodavateli tak, aby měli čas pružně reagovat. Naším cílem je vytvoření robustní dodavatelské báze, která je schopna dosáhnout vysoké míry flexibility. Ta se stává významným faktorem úspěchu v době konjunktury,“ uvedl ředitel nákupu Tatra Trucks Martin Šustek.

Výroba autobusů naopak mírně klesla – celkově o 1,5 procenta na 3187 vozidel. Přitom největší výrobce Iveco ČR vyrobil 2826 autobusů, což představuje růst o 3,9 procenta.

Klesla produkce motocyklů. Týnecká Jawa Moto vyrobila 1164 jednostopých strojů, což je o 19 procent méně než loni.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu za rok 2014 se automobilové odvětví podílí na průmyslové produkci Česka z jedné čtvrtiny. Patrný je vliv také na mezinárodním obchodu. Pro Česko je export důležitý a auta se na něm podle těchto dat podílí z více než 23 procent. Významná vazba na české hospodářství má i odvrácenou stránku. Pokud by došlo k propadu automobilového průmyslu, úzká orientace české ekonomiky by se mohla promítnout na její kondici.

Produkce a prodeje aut se celosvětově zvyšují

V loňském roce se po celém světě vyrobilo přes devadesát milionů aut, a to jak osobních, tak užitkových. Ukazují to statistiky OICA, což je mezinárodní organizace výrobců automobilů. Přes čtvrtinu nových vozů dodala Čína, kde jich vyprodukovali 22,3 milionu. Meziroční dynamika se pohybuje přes tři procenta.

Podobným tempem vzrostl i druhý nejsilnější automobilový stát – Spojené státy americké – kde vzniklo 12,1 milionu nových vozů. Americké statistiky ale výrazně táhne nahoru počet užitkových automobilů – skoro osm milionů. V tomhle ohledu nemá země konkurenci. Pod desetimilionovou hranicí se nachází Japonsko, které loni zaznamenalo pokles o pět procent.

Výroba automobilů ve světě a v ČR
Zdroj: Oica.net

Německo vykázalo více než šest milionů vozů, takže je největším evropským automobilovým producentem. Čtyři miliony aut pak překročila ještě Jižní Korea a Indie.

České republice patří šestnácté místo žebříčku nejproduktivnějších výrobců aut. Spolu s užitkovými vozy z továren vyjelo přes 1,3 milionu vozů. Sousední Slovensko je na jednom milionu. Nejmenším výrobcem je pak Ukrajina, která podle statistik loni vyprodukovala jenom osm tisíc aut. O pět let dřív to bylo desetkrát tolik.

  • Prodeje aut mají v posledních deseti letech převážně rostoucí tendenci. Zatímco v roce 2005 si lidé koupili necelých 66 milionů aut, v roce 2015 to bylo téměř 90 milionů.

Loňské prodeje automobilů ve světě se pak pohybovaly lehce pod devadesátimilionovou hranicí. Největším odbytištěm pro vozy jsou Čína a USA, kde poptávka překonává nabídku domácích výrobců.

V Číně se tak prodalo 24,6 milionů vozů. O deset let dřív se tam prodalo jenom necelých šest milionů vozů, což demonstruje posilování místního trhu. Letos v září bylo čínské tempo růstu prodeje nejprudší za více než tři a půl roku. V příštím roce by ale podle čínského svazu výrobců automobilů mohlo dojít k prudkému zpomalení, protože na konci letošního roku vyprší daňová úleva na malé automobily. USA se zase vrací k předkrizovému stavu, kdy se ročně prodalo zhruba 17 milionů aut.

  • Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.

Podobně vzrůstá prodej v zemích EU a Evropského sdružení volného obchodu. Od roku 2007 se propadal z necelých 19 milionů prodaných vozů až na třináct milionů v roce 2013. Už předloni se ale zájem začal opět zvedat a vloni se prodalo 15,2 milion aut. Nejvíc vozidel se prodá v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii a Španělsku.

V prvních třech čtvrtletích letošního roku odbyt aut v Evropské unii vzrostl o osm procent na 11,24 milionu.

Budoucnost: Posílí elektromobily, nebo hybridy?

Na nedávném pařížském autosalonu se objevilo několik trendů, které by se mohly promítnout do toho, co bude v příštích letech jezdit po silnicích. Redaktor ČT Viktor Tamayo uvedl, že je čím dál větší zájem o modely SUV. Výrobci navíc hledají alternativní pohony.

Prodeje v segmentu SUV stále rostou, zmínil Tamayo. Automobilové značky se tak snaží zaplnit volná místa na trhu. Nabídka se táhne od modelů kompaktních až po velké. Většina značek v Paříži uvedla alespoň jedno nové nebo modernizované SUV, dodal redaktor.

Důležité je ale i hledání ideálního pohonu. Jeden z novinářů v nadsázce prohlásil, že příště už snad ani nebudou představovat žádné auto se spalovacím motorem, přiblížil Tamayo. Někdo sází na vodík, jiný na elektřinu.

„Jisté je v současnosti jedno. Spalovací motory, tak jak je známe dnes, mají své fyzikální limity. A pokud (nejen) EU bude stále zpřísňovat emisní normy, nelze s benzinovými a dieselovými jednotkami počítat do budoucnosti. Buď někdo přijde s přelomovým řešením, které výrazně sníží nežádoucí zplodiny, nebo se výrobci aut budou muset vydat alternativní cestou,“ zmínil Tamayo.

Pro mnoho automobilek se tak může stát ideální cestou hybridní ústrojí, nejčastěji benzinový motor v kombinaci s elektrickým.

Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG zmínil na brněnské konferenci ještě jeden trend ve vývoji a výrobě aut, a to je připojení na internet. Výrobci aut a dodavatelé technologií budou získávat čím dál více dat z provozu auta a bude podle něj na automobilkách, aby zákazníka přesvědčily, že dokážou jejich tok zabezpečit a využít je ve prospěch zákazníka. Předpověď vychází z každoročního výzkumu společnosti mezi výrobci i spotřebiteli.

Linhart zmínil i zájem o takzvaná autonomní auta, tedy taková, která jsou zcela či částečně samořiditelná. „Možná překvapivě je o ně větší zájem na rozvíjejících se trzích,“ uvedl. Částečně už auta dnes dokážou jet i bez řidiče, umí například korigovat jízdu v jízdních pruzích či udržovat konstantní odstup od auta před sebou.

„Je to technologie, která se nezadržitelně blíží do praxe. Automobilky to bude stát hodně peněz a hodně umu. Musí se tomu však přizpůsobit i legislativa,“ řekl Wojnar.