Čedok, nejstarší českou cestovní kancelář, koupila polská Itaka

Cestovní kancelář Čedok mění majitele – získala ji největší polská cestovní kancelář Itaka od dosavadního vlastníka, americké Odien Group. Obchod ještě musí schválit antimonopolní úřad.

Čedok je nejstarší česká cestovní kancelář a podle tržeb trojka na trhu. Prezident a spoluzakladatel polské cestovní kanceláře Itaka Mariusz Jańczuk považuje Čedok za dobrou investici. „Je nejznámější značkou v oblasti cestovního ruchu v České republice a my jsme číslo jedna v Polsku,“ uvedl.

Hodnotu transakce ani její další podmínky firmy nezveřejnily. Podle serveru E15.cz cena přesáhla půl miliardy korun. Když v roce 2007 Odien do Čedoku vstupoval, média informovala o částce 1,4 miliardy. Vrcholové vedení Čedoku se měnit nebude, v čele firmy by měl zůstat Radek Drechsler, dodal server E15.

Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže může změna majitele sehrát podstatnou roli v rozvoji společnosti. „Čedok v posledních letech trochu ztrácel pozici a nový majitel může chtít tu pozici vylepšit,“ řekl Papež.

  • Itaka v loňském roce odbavila přes 607 tisíc klientů a její obrat dosáhl 1,656 miliardy polských
    zlotých (přibližně 10,5 miliardy korun). Ve stejném období měla zisk 34,8 milionu zlotých (přes 220 milionů korun).
  • Firma byla založena v roce 1989. Uvádí, že je od roku 2009 lídrem v oblasti cestovního ruchu v Polsku.

Odien uvedl, že prodej je součástí jeho investiční strategie. Firma opouští trh cestovních kanceláří a zaměřuje své investice v oblasti cestovního ruchu na akvizice hotelů a hotelových resortů. 

Čedok byl loni ve ztrátě

V Česku má Čedok 36 poboček a ročně obslouží přes 400 tisíc zákazníků. Firma působí na trhu nepřetržitě od roku 1920. V kanceláři získala většinový podíl investiční skupina Odien na konci roku 2007. Tehdy jej koupila od společnosti Unimex Group.

Deník E15 v květnu uvedl, že Čedok v loňském roce prohloubil ztrátu na 181 milionů korun. Rok předtím skončila kancelář v minusu sedm milionů korun. Celkové tržby a výnosy Čedoku loni meziročně klesly o 548 milionů korun na dvě miliardy korun.

Negativní výsledek u prodeje zájezdů byl podle ředitele Čedoku Radka Drechslera zapříčiněn z velké části snížením poptávky v některých destinacích, které byly zasaženy uprchlickou krizí. Poptávku pak zmrazily i teroristické útoky.

Čedok loni procházel restrukturalizací. Snižuje například počet poboček a zaměstnanců a přechází na systém franšíz Čedok Partner. Pro letošek společnost uváděla, že je v plánu mírný růst tržeb a zisk před zdaněním 24 milionů.

Československá cestovní a dopravní kancelář působí na trhu nepřetržitě od roku 1920. Zkratka Čedok byla poprvé použita v roce 1926. Firma stála u zrodu tradice cestování českých turistů na pobřeží Dalmácie. Od znárodnění v roce 1948 až do roku 1989 byla v podstatě státním monopolem v oblasti cestovního ruchu.