Vozidel s povinným ručením letos přibylo 139 tisíc, pomáhá i česká ekonomika

V prvním pololetí přibylo 139 tisíc vozidel se sjednaným povinným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Celkem tak má takzvané povinné ručení 7,5 milionu vozidel všech kategorií, vyplývá z dat České kanceláře pojistitelů (ČKP). Nárůst počtu pojištěných vozidel kopíruje statistiku nově registrovaných vozidel. Stále je ale velké množství aut nepojištěných. Podle odhadů jde o 120 až 130 tisíc provozovaných aut.

Podle výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů Jana Matouška, jde počet pojištěných aut ruku v ruce s dobrým stavem ekonomiky České republiky. „Oživení české ekonomiky je patrné i v oblasti pojištění vozidel a silničního provozu. V České republice přibylo registrovaných a pojištěných vozidel. Díky nízkým cenám paliv motoristé více jezdí, což má však logicky nepříznivý vliv na nehodovost, a tedy i na počty škod,“ komentoval situaci.

Řidiči také začali více využívat asistenční služby svých pojišťoven. Se žádostí  o pomoc s nepojízdným vozidlem se jen za červen na jednotnou asistenční linku pojišťoven 1224 obrátilo téměř 10 tisíc lidí. Za první pololetí letošního roku šlo o téměř 45 tisíc přijatých hovorů.

Provozování vozidla bez pojištění je risk

Podle odhadu ČKP jezdí v ČR nepojištěná necelá dvě procenta aut z celkového počtu provozovaných registrovaných vozidel. Za provozování vozidla bez pojištění motoristům hrozí pokuta ve správním řízení, vyřazení vozidla z registru vozidel a zejména povinnost viníků nepojištěných nehod uhradit způsobenou škodu z vlastních peněz.

Pojišťovny loni zvedly ceny povinného ručení v průměru o několik procent. Zdražení nebylo plošné, ale individuální, takže nebourající řidiči změnu prakticky nepocítili. Průměrná cena povinného ručení se v první polovině letošního roku příliš neměnila a pohybovala se okolo 2800 korun. Čeští řidiči tak na pojištění vozidla proti ostatním vyspělým evropským ekonomikám ušetřili. 

Povinné ručení poskytuje 13 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.