Prodej aut v prvním pololetí stoupl o 17 procent a je na rekordní úrovni

Prodej nových osobních aut v Česku v prvním pololetí vzrostl o 17 procent na rekordních 132 778 vozů. Přes 74 procent nakoupily firmy. První je značka Škoda, která prodala 43 658 vozů a získala podíl téměř 33 procent. Oznámil to Svaz dovozců automobilů. Prodeje se zvedly i u ostatních kategorií kromě autobusů, které klesly o 14 procent.

Za vedoucí Škodou Auto skončil druhý Volkswagen s růstem o dvě procenta na necelých třináct tisíc vozů. Třetí Hyundai zvýšil počet prodaných aut o 17 procent. Na dalších místech skončily Ford, Dacia a Renault. Nejprodávanějšími modely jsou Škody Octavia, Fabia, Superb a Rapid následované Hyundai i30.

Pro Škodu byl podle šéfa tuzemské prodejní organizace Luboše Vlčka letošní červen dosud nejlepším prodejním měsícem, když umístila na trh 7 965 aut. Rekordní bylo i celé první pololetí. Firma prodala nejvíce vozů i v kategorii 4x4 a s pohonem na CNG. „Kromě modernizace v rámci modelového roku 2017 hledíme s očekáváním také k uvedení našeho prvního velkého SUV Škoda Kodiaq na český trh na přelomu letošního a příštího roku,“ dodal.

  • Škoda Auto: 43 658 vozů
  • Volkswagen: 12 928 vozů
  • Hyundai: 10 462 vozů

Téměř 54 procent aut mělo benzinový agregát a přes 43 procent tvořily diesely. Nejprodávanější kategorií je nižší střední třída s podílem 21 procent, následují malé vozy s pětinovým podílem a SUV a terénní s 19 procenty. Registrace dovážených ojetých osobních aut letos vzrostly o osm procent na 81 860 vozů. Podíl vozidel starších deseti let činí více než 50 procent.

Prodeje stouply i u nákladních a užitkových aut, klesly u autobusů

Prodej nových lehkých užitkových automobilů vzrostl za šest měsíců o 16 procent na 9 356 vozů. První je značka Ford, která prodala 1 554 automobilů. Dobré prodeje hlásil také Fiat, Peugeot, Renault a Citroën. Přes 76 procent tvořilo skříňové provedení a 12 procent šasi. Podíl dieselů byl přes 91 procent. Poptávka po nákladních autech se zvýšila o 16 procent na 5 798 vozů. Nejprodávanější je Mercedes, druhá skončila značka Volvo a dále DAF, MAN a Scania. Tahače měly podíl přes 57 procent. 

Kategorie autobusů zaznamenala pokles o 14 procent na 462 vozidel. První je tuzemský SOR se 138 registrovanými autobusy, následuje rovněž domácí Iveco Bus s prodejem 94 vozidel a třetí je španělská značka Irizar. Motocykly zaznamenaly meziroční růst o osm procent na 10 149 strojů. Nejvíce motorek prodala Honda, druhý skončil Maxon a třetí je Yamaha.

Růst se jednoho dne zastaví, ví Svaz dovozců automobilů

Trend prodeje automobilů je neustále rostoucí. To potvrzuje i Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. „Pochopitelně se jednoho dne zastaví. Očekáváme ale, že ta čísla nebudou výrazně klesat a budou pořád stejně dobrá jako nyní,“ řekl a dodal, že jestli zlom nastal právě teď, ukáže ještě čas. „Je pravda, že prázdninové období bývá slabší, co se týče prodejů. A konec roku může být naopak trošku silnější,“ popsal.

Události ČT: Prodeje aut stoupaly, koupit auto jde i on-line (zdroj: ČT24)

Za celý letošní rok by se podle analytické firmy PwC mohlo v Česku prodat 255 až 266 tisíc aut. To je o deset až 15 procent více než v rekordním loňském roce. SDA je méně optimistický a očekává růst o pět až deset procent na 250 tisíc prodaných vozů.

Prodej aut on-line? Už i to v Česku funguje

Na internetu se dá nakoupit hodně věcí, dokonce i auto. Jedním z těch, kteří si ho koupili mezi prvními, byl i Petr Tomeček. Předtím, než mu vůz přivezli, ho ani neviděl. To mu ale nevadilo. „K autům nemám takový vztah, jako třeba většina lidí. Beru ho jako spotřební zboží a vzhledem k tomu, že ostatní spotřební zboží nemám problém taky kupovat na internetu, tak sem ho neviděl, ten problém, ani když jsem kupoval auto,“ řekl. Koupit auto mu trvalo čtrnáct dní. „Fyzicky jsem se s dealerem viděl, až když mi vůz postavili před dům,“ popsal koupi Tomeček.

I do samotných autosalonů chodí lidé stále víc. Letošní prodeje tak překvapují i dealery, což potvrzuje Ralph Howie, výkonný ředitel Auto Palace. „Mysleli jsme si, že tuzemský trh dosáhl vrcholu loni a víc už růst nemůže. S tím, jak rostou příjmy lidí, roste poptávka po větších autech,“ uvedl. Zhruba čtvrtinu nových aut si koupily domácnosti, většinu pořizují firmy.

  • 2014: 94 058
  • 2015: 113 261
  • 2016: 132 778 

V červnu se v Česku prodalo denně 860 nových aut. A řidiči si pořizovali i ojetiny - přibývalo jich 520 denně. Ojetých aut řidiči registrovali přes 80 tisíc. O osm procent víc než za první pololetí loni.

  • 2014: 58 901
  • 2015: 72 538
  • 2016: 81 860