Babiš chce podpořit EET. Kampaní za 28 milionů i účtenkovou loterií

Ministerstvo financí plánuje na jaro 2017 spustit v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb (EET) také účtenkovou loterii. Té se lidé zpravidla účastní na základě zaslání samotné účtenky nebo některého z povinných údajů. Úřad si od toho slibuje, že lidé budou vyžadovat účtenky. Vedle toho plánují finance od letošního června mediální kampaň za 28 milionů korun, která by měla veřejnosti vysvětlit záměr a výhody elektronické evidence tržeb.

„Příští rok bychom chtěli zavést účtenkovou loterii, lidi o to mají zájem a myslím si, že to může mít úspěch,“ uvedl ministr Andrej Babiš (ANO). „Hodnotíme parametry pro přijetí herního plánu a plánujeme, že bychom ji spustili k 1. březnu 2017, tedy se spuštěním druhé fáze elektronické evidence tržeb,“ doplnila jeho náměstkyně Alena Schillerová.

Účtenkovou loterii zavedlo dříve například Chorvatsko, Slovensko nebo Slovinsko. Cílem je motivovat zákazníky, aby si brali od podnikatelů pokladní doklad. Hlavní odměnou v těchto zemích byla většinou peněžitá výhra, možné je získat i věcné ceny. Přesné parametry případné loterie v Česku nejsou zatím známé.

Podle květnového průzkumu agentury STEM pro Generální finanční ředitelství pokládají účtenkovou loterii za dobrý podpůrný prvek evidence tržeb tři čtvrtiny lidí.

EET se rozjede v prosinci

Elektronická evidence tržeb by měla být v první fázi spuštěna od 1. prosince pro hotely a restaurace. Další firmy se budou do EET zapojovat v následujících měsících. Od března příštího roku budou muset evidovat tržby maloobchodní a velkoobchodní firmy.

Od 16. měsíce od účinnosti mají být evidovány všechny tržby kromě tržeb řemeslníků, které se pod zákon dostanou od 18. měsíce. Vláda bude moci nařízením stanovit, že některé tržby nebudou od nabytí účinnosti zákona dočasně evidovanými tržbami. 

Osvětová kampaň za 28 milionů

Zavedení EET bude od června předcházet široká mediální kampaň, která vyjde stát na více než 28 milionů korun. Uskutečnit by se měla ve všech hlavních médiích, tedy televizi, rádiu, tisku i on-line.

„Je potřeba vysvětlovat tento projekt jak podnikatelské veřejnosti, tak samotným občanům. Jde o narovnání celkového prostředí v oblasti výběru daní,“ uvedl šéf Finanční správy Martin Janeček.

Babiš o EET: Spustíme účtenkovou loterii i osvětovou kampaň (zdroj: ČT24)

Generální finanční ředitelství už zadalo v souvislosti s kampaní dvě zakázky. Zakázku na kreativní řešení vyhrála ze sedmi uchazečů agentura McCann Erickson Prague s cenou 2,95 milionu korun. Druhou zakázku za 25,3 milionu korun na nákup mediálního prostoru ze dvou uchazečů vyhrála díky nižší ceně společnost PHD. „Tyto dvě zakázky, pokud by byly spojeny v jednu, by zúžily počet potenciálních dodavatelů,“ uvedl Janeček.

Průzkum agentury STEM pro MF podle Janečka ukázal, že dvě pětiny obyvatel ví o evidenci tržeb vše, co potřebují. Naopak celá třetina se už dnes chce dozvědět více.

Výjimka TOP 09 neprošla

V pondělí vláda odmítla návrh opoziční TOP 09 na vynětí podnikatelů s ročními příjmy do jednoho milionu korun z elektronické evidence tržeb. Podle kabinetu by zavedení opatření zhatilo některé cíle této povinnosti.

Předseda TOP 09 Miroslav Kalousek uvedl, že rozhodnutí vlády není překvapením. „Cílem elektronické evidence tržeb je zničit ty nejmenší. S tím je náš návrh v rozporu,“ uvedl. Bez ohledu na stanovisko vlády se bude návrhem zabývat poslanecká sněmovna, protože jde o poslanecký návrh.

Pravicová opozice elektronickou evidenci tržeb kritizuje dlouhodobě. A ODS znovu zopakovala, že pokud se dostane do vlády, řadu opatření Sobotkova kabinetu včetně EET zruší. „My odmítáme EET jako celek. I tuto loterii, kterou považujeme za šikanu. Bude to dávat jen prostor k tomu, aby se lidé udávali,“ řekla místopředsedkyně ODS Alexandra Udženija. Babiš podle ní chce touto cestou zničit podnikatelskou konkurenci a „celé to tu ovládnout“.