Stát nakoupí vlaky za 10 miliard a bude je půjčovat vítězným dopravcům

Vlaky za dotace nakoupí sám stát (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy se chystá samo nakoupit nové rychlíky za víc než 10 miliard korun. Peníze z evropských dotací tak nakonec nedostanou přímo železniční dopravci, ale soupravy by si půjčovali od resortu. Podle ministra Dana Ťoka  je taková varianta díky hromadné objednávce ze strany státu výrazně levnější. Uvedly to Hospodářské noviny.

Ministerstvo věří, že se mu v této situaci podaří za stejný objem peněz objednávat více vlaků a lépe tak dotace využít. Dopravci by se tím zároveň dostali do nové pozice – soupravy by si už nenakupovali, ale pouze půjčovali, pokud by uspěli ve vypsaném výběrovém řízení.

Soukromí hráči na železničním trhu tento krok vítají. Vlastník RegioJetu Radim Jančura to považuje za výbornou zprávu.

Evropská komise dlouhodobě žádala, aby peníze, které mají jít z evropských fondů, byly nakupovány nejlépe na stát. A zejména, aby tato vozidla připadla dopravci, který zvítězí na dané trati s nejnižší mírou dotace.
Radim Jančura
majitel RegioJetu

Také společnost Leo Expres považuje nákup vozidel státem za nejvhodnější variantu, uvedla Petra Valentová pro Hospodářské noviny. 

České dráhy mají záložní plán

Oproti tomu státem vlastněné České dráhy jsou opatrnější. A souběžně s plány ministra Ťoka vypisují vlastní soutěže na nové soupravy. Považují to za záložní variantu pro případ zdržení nebo pokud by se to nepodařilo uskutečnit. „Máme tak záložní plán, aby bylo možné evropské fondy čerpat včas,“ uvedl  mluvčí ČD Radek Joklík. 

Sám Ťok má ale jinou představu – dráhy by měly tendr zrušit. I proto, že podle něj nahrává jednomu konkrétnímu dodavateli, kterého zvýhodňuje.  

Pomoci s obnovou zastaralého vozového parku má Ťokovi Jan Paroubek – někdejší manažer Českých drah, RegioJetu i Leo Expresu. Soukromým přepravcům dříve pomáhal s rozjezdem jejich linek.

Odlišná situace je u regionálních vlaků. Předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD) řekl, že ministerstvo dopravy podporuje ponechání smluv na provoz regionálních vlaků Českým drahám. Kraje mají jistotu, že jim stát bude přispívat na objednávky osobních a spěšných vlaků až do roku 2035. Konkurenti ČD přitom požadovali, aby byly vládní příspěvky podmíněné vypsáním soutěží.