Díky zákonu si dálkoví řidiči za jízdu Francií přilepší

Řidiči autobusů i kamionů za jízdu přes Francii dostanou dvojnásobek (zdroj: ČT24)

Řidiči dálkových kamionů i autobusů by si měli při cestě do Francie polepšit. Podle tamního zákona musí od července i zahraniční dopravci platit svým zaměstnancům za cestu zemí tamní minimální mzdu – zhruba 260 korun za hodinu.

Po Evropě najezdí Tomáš Matula měsíčně tisíce kilometrů. Jedna z častých destinací – Francie. Teď mu přibyl důvod, proč se na cestu těšit. Místo 130 korun na hodinu totiž za práci dostane zhruba dvojnásobek.

Radost ale nemají čeští dopravci. Podle nich vyšší mzdy pozná na ceně zákazník. Navíc si stěžují na další papírování. „Veškerá dokumentace ve francouzštině a obchodní zástupce, který musí ještě 18 měsíců po vstoupení našeho řidiče do Francie vést tady tuto agendu,“ vysvětluje komplikace ředitelka kamionové dopravy FTL Anna Hanáková.

Dopravci zatím neví, zda změna zákona zdraží jízdné

Francouzskou minimální mzdu budou pobírat také řidiči dálkových autobusů. Jestli to ovlivní cenu jízdenek, dopravci zatím netuší. „V tuto chvíli čekáme na konkrétní zadání, konkrétní pravidla a samozřejmě přizpůsobíme se tomu, abychom byli v souladu s platnou legislativou,“ říká mluvčí Student Agency Radka Šťávová.

Podobná pravidla loni zavedlo Německo – a to ještě přísnější. Narozdíl od Francie se zákony týkají i řidičů, kteří zemí pouze projíždějí. Zatím Němci dodržování pravidel nevymáhají. Zákon totiž šetří Evropská komise. „Stejné případy posuzujeme podle stejných pravidel, takže jestli je problém ve Francii, také se něj podíváme,“ říká eurokomisařka pro zaměstnanost Marianne Thyssen.

Proti uplatnění minimálních mezd pro cizince nejvíc brojí dopravci z východu. Obávají se, že po Německu a Francii podobná pravidla přijmou i další západní země.

Vydáno pod