Skandál Mitsubishi je zřejmě rozsáhlejší, než se předpokládalo

Skandál kolem manipulací s údaji o spotřebě paliv v automobilech vyráběných japonskou společností Mitsubishi Motors se zřejmě týká většího počtu modelů, než se původně předpokládalo. Uvedl to podle serveru BBC prezident podniku Tecuró Aikawa. O aféru se již začaly zajímat i americké úřady, které firmu požádaly o informace ohledně vozů prodávaných ve Spojených státech.

Automobilka  Mitsubishi ve středu přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. Manipulace se podle středečního prohlášení týkají asi 625 tisíc vozů, vesměs miniautomobilů, které se prodávají jen v Japonsku.

Konkrétně jde o modely Mitsubishi ek Wagon a eK Space a vozy Dayz a Dayz Roox, které Mitsubishi vyrábí pro automobilku Nissan Motor. „Domníváme se, že existují i další modely, u nichž měření neproběhla řádným způsobem,“ řekl Aikawa.

Japonský list Sankei uvedl, že Mitsubishi poskytovala chybné údaje také o efektivitě pohonu elektromobilu i-MiEV, který se prodává rovněž v zahraničí. Podezření na používání nezákonných testovacích metod podle listu existuje také u modelů RVR, Outlander, Pajero a Minicab MiEV, napsala agentura Reuters.

Mitsubishi Motors
Zdroj: ANDY RAIN/ISIFA/EPA

Podle vysokých představitelů japonské vlády bude Mitsubishi možná muset odškodnit spotřebitele i stát, pokud se prokáže, že spotřeba vozů neodpovídá deklarovaným hodnotám. „Je to vážný problém, který by mohl vést ke ztrátě důvěry v náš automobilový průmysl,“ prohlásil japonský ministr dopravy Keiiči Išii.

Mitsubishi by podle něj měla zvážit možnost zpětného odkupu problémových vozů. Jiný ministr upozornil, že vláda by mohla požadovat vrácení subvencí poskytnutých v rámci podpory prodeje elektromobilů.

Akcie společnosti Mitsubishi od vypuknutí skandálu ztratily zhruba 40 procent hodnoty a dnešní obchodování uzavřely na rekordním minimu, upozorňuje BBC.

Skandál Mitsubishi přichází v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli emisní aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut.

Vydáno pod