Češi značkové věci nevyžadují, chtějí hlavně lehký výběr

Značkové výrobky nejsou pro Čechy tak důležité. Mnohem raději mají rychlost a snadný výběr, který bude bez komplikací. Vyplývá to z průzkumu Consumer Life/Cunsumer Values společnosti GfK v 27 zemích světa. To, že je lepší nakupovat výrobky značkové, na které se člověk může spolehnout, si myslí pouze 45 procent Čechů. Ve zbytku světa je průměr 61 procent lidí.

Méně výrobků v nabídce oceňuje 56 procent dotázaných a souhlasí s tím, že mají-li menší počet produktů v nabídce, snadněji se pak rozhodují při výběru zboží a jeho nákupu. V ČR tento názor zastává o něco méně než polovina osob, negativně se k němu staví pětina Čechů.

Vyhledávání značek Čechy nebaví

Češi oproti zahraničním spotřebitelům tráví také méně času u mapování značek. Novinky mezi výrobky a službami vyhledává 36 procent lidí, ve světě je toto číslo skoro dvojnásobné. „I když je toto procento nižší v porovnání se světem, i tak v ČR mírně převládá podíl hledajících informace nad těmi, kteří si informace o značkách dopředu nezjišťují (32 procent),“ uvádí autoři průzkumu. V prohledávání značek jsou poctivější muži, ti vyhledávají z 38 procent, ženy pouze ve 33 procentech případů.

Za světem Česko zaostává i ve vyhledávání novinek mezi výrobky a službami. Zatímco se světě je tento trend na 53 procentech, novinky v Česku vyhledává jen 29 procent lidí. Rozdíly v zájmu o novinky jsou mezi ženami a muži jen velmi malé. Když si lidé oblíbí nějaký výrobek či službu, pak více než polovina spotřebitelů ve světě a 38 procent obyvatel ČR se snaží o těchto produktech a službách informovat druhé.

Češi si rádi udělají radost

Rovnováhu mezi prací a volným časem se snaží udržet 71 procent osob ve světě, v Čechách je to 61 procent. Pro lidi je také důležité jak „umět si udělat radost“. V globálním měřítku jde o 64 procent lidí, v Čechách o něco méně, 53 procent. „Pro ženy je hýčkání se a rozmazlování sama sebe důležitější než pro muže, a to jak ve světě (61 procent mužů a 67 procent žen), tak v Čechách (47 procent mužů vs. 59 procent žen), avšak rozdíl mezi muži a ženami je v ČR výrazně vyšší,“ dodává Lenka Harmon, Sector Leader Consumer Goods.

Průzkum byl proveden loni mezi 30 tisíci respondenty staršími 15 let v 27 zemích. Do průzkumu se zapojili lidé například z Austrálie, Brazílie, Číny, Japonska, Kanady nebo Ruska a Velké Británie.