Podnikatelská důvěra v březnu dosáhla 95,1 bodu a byla o dvě desetiny bodu nižší než v únoru. Důvěra vzrostla pouze mezi poskytovateli služeb (o 1,5 bodu), v ostatních odvětvích klesla. Mezi podnikateli v průmyslu byl pokles nejnižší, a to o 0,3 bodu.
„Dnešní výsledky důvěry v ekonomiku nejsou příliš povzbudivé. Z dlouhodobého pohledu ale není dnešní pokles ničím dramatickým, co by mělo vyvolávat obavy o budoucnost české ekonomiky,“ komentoval čísla analytik Home Creditu Michal Kozub. Mírné zhoršení se podle něj dalo očekávat, protože i predikce výkonu české ekonomiky předpokládaly, že začátek letošního roku bude ve znamení mírného zpomalení tempa růstu ekonomiky.
Optimističtější pohled brzdí globální hrozby
Optimističtější výhled podnikatelů brzdí globální hrozby, mezi které patří mimo jiné i ochlazování čínské ekonomiky, řekl ČTK Lukáš Hendrych z auditorské a poradenské sítě BDO. Stále významnějším omezujícím faktorem se podle něj stává také nedostatek kvalifikované pracovní síly. Mírný pokles důvěry spotřebitelů v porovnání s předchozími měsíci může souviset s odezněním pozitivních faktorů v podobě mimořádných bonusů a třináctých platů z konce roku, dodal.
V příštích třech měsících očekávají průmyslové podniky snížení tempa růstu výroby a mírné zvýšení zaměstnanosti. Stavebníci upozorňují na snížení poptávky oproti únoru a do června očekávají neměnnost tempa stavební činnosti.
Důvěra spotřebitelů se v březnu snížila o 1,4 bodu na 104,8 bodu, vrátila se tím na úroveň loňského října. Mezitím vystoupala až na hodnotu 110 bodů, a to v lednu. Z březnového šetření vyplynulo, že se mírně zvýšily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace v příštích 12 měsících. Obavy z jejich vlastní finanční situace se téměř nezměnily. Úmysl spotřebitelů spořit se v porovnání s únorem mírně snížil. Obavy ze zvýšení nezaměstnanosti či růstu cen zůstaly neměnné.
Mírné zhoršení spotřebitelské důvěry je podle hlavní ekonomky České bankovní asociace Evy Zamrazilové velmi relativní, protože ukazatel zůstává na historicky rekordních hodnotách. S vysokou důvěrou spotřebitelů je podle ní spojen optimismus obchodníků, kteří vidí svou situaci nejlépe ze všech podnikatelů. Důvěra obchodníků sice oproti únoru mírně klesla, meziročně se ale zvýšila a zůstává nejsilnější od roku 2008.
Statistici v průzkumu zjišťují, jak podnikatelé a spotřebitelé odhadují budoucí vývoj své ekonomické situace.