Výdaje na internetovou reklamu vzrostly na 15 miliard

Do reklamy na internetu šlo v loňském roce o tři procenta víc peněz. Největší nárůst zaznamenal aukční model prodeje a nákupu cílené bannerové reklamy (RTB), a to o 120 procent. Celkový objem prostředků na webovou inzerenci představoval patnáct miliard korun. Nejvíce peněz se stále vynakládá na televizní propagaci, o tři miliardy pak internet ještě zaostává za tiskem.

Využívání on-line formy inzerence je stále častější. Nejvíce zadavatelé v loňském roce investovali do bannerové (display) reklamy. Oproti roku 2014 však zaznamenala pokles o šest procent na 6,65 miliardy korun. Naopak investice do reklamních sítí, které zahrnují reklamu ve vyhledávání a v obsahových sítích, se zvýšily o 18 procent na 5,85 miliardy korun.

  • 44,6 %televize – 35,5 miliardy korun
  • 22,5 %tisk – 17,9 miliardy korun
  • 18,9 % internet – 15 miliard korun
  • 8 %rádio – 6,4 miliardy korun 
  • 6 %venkovní reklama – 4,8 miliardy korun

Obchodní model prodeje bannerové reklamy cílené na požadované publikum (RTB) zaznamenal loni růst o 120 procent na 198 milionů korun. Stále více peněz zadavatelé také směřují do videoreklamy a reklamy zobrazované při prohlížení internetu z mobilního zařízení. V posledních třech letech vzrostla videoreklama dvojnásobně na 1,1 miliardy korun a mobilní reklama o 24 procent na 189 milionů korun.

Nejvíc peněz jde do televize a tisku

V letošním roce se podle výzkumu Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) očekává, že internetová reklama poroste o 11 procent, podobně optimistický byl ale i závěr minulého výzkumu, který v roce 2015 čekal růst třináct procent.

Nejvíc prostředků na reklamu stále míří do televize, a to 35,5 miliardy korun. Drží si tak téměř 45procentní podíl na trhu. Tisk loni za inzerci inkasoval 17,9 miliardy korun a rozhlas 6,4 miliardy korun. Podle zástupců SPIR je patrný dlouhodobý trend růstu inzertních výdajů do internetové reklamy a v posledních třech letech dochází i k navyšování investic do televizní reklamy. Propagace v tisku naopak stagnuje.