Z hlediska výdělků je pro filmaře zajímavější období před Oscary. Důležitým startem jsou Zlaté glóby spolu s vyhlášením oscarových nominací, což připadá na polovinu ledna, poté následuje řada dalších ocenění. Postupně budovaná prestiž prospívá návštěvnosti. Vidět je to u zmiňovaného snímku The Artist. Ještě před ziskem Zlatého glóbu byla jeho finanční bilance velmi nízká – podařilo se mu utržit pouze osm milionů dolarů, ale do Oscarů číslo téměř ztrojnásobil.
V podobné situaci byla o rok dříve Králova řeč, která měla před ziskem Zlatého glóbu 44 milionů, před Oscarem 114 milionů a její konečné tržby byly 139 milionů dolarů. Deník Independent pak uvádí statistiku z let 2008 až 2012, podle které filmy, které získaly zlatou sošku, dosáhly zhruba 50 procent svých tržeb před vyhlášením nominace na Oscara, 31,8 procenta tržeb pochází z období mezi nominací a výhrou a dalších asi 18 procent tržeb po velkém večeru.
David proti Goliáši
Oscar tehdy připadnul filmu Smrt číhá všude. Jelikož se také už promítal v průběhu předchozího roku a v době Zlatých glóbů a Oscarů na programech kin nebyl, využil distributor pozornosti a v obnovené premiéře lehce navýšil své tržby.
Po vyhlášení letošních vítězů se ukázalo, že opět došlo na střet a že akademie vyzdvihla nenápadného uchazeče na úkor divácky populárního velkofilmu. Velkým favoritem byl snímek Revenant: Zmrtvýchvstání, který dosud vydělal v Severní Americe 170 milionů dolarů a celosvětově přes čtyři sta milionů. Určitě mu k tomu pomohlo i vítězství v druhé nejsledovanější soutěži Zlatý glóbus a zvěsti o nepřehlédnutelné události. Většina akademiků ale hlasovala pro film, který v kinech takový zájem nevzbudil a oscarové vítězství pro něj může navíc být finanční vzpruhou – Spotlight, který do oscarového večera utržil 39 milionů dolarů.
Velké filmy se bez pozornosti cen obejdou
Před několika lety byl rozšířen limit počtu nominací na nejlepší film z pěti až na deset. Měla se tak zlepšit sledovanost Oscarů tím, že mezi nominovanými zazní i jména kasovních hitů. „Navzdory rozšíření ale oscaroví voliči často tato extra místa rozdávají artovým oblíbencům,“ okomentoval situaci Ramin Setoodeh z Variety.
V letošním roce se přesto podařilo, aby nominaci získaly i velkolepé podívané, jejichž zájmem je co nejlepší umístění na žebříčku tržeb, protože potřebují splatit své vysoké náklady – Marťan, který celosvětově vydělal přes 620 milionů dolarů, a Šílený Max: Zběsilá cesta s více než 377 miliony. V jejich případě však už ocenění nezvyšují počty diváků v kinech, už proto, že se v oscarové sezóně většinou nepromítají.
Distributoři ale zohledňují počet kin při nasazení filmů, které jsou předurčeny ceny sbírat. Většinou začínají v několika málo kinosálech a postupně se rozšiřují do stovek. Stává se navíc, že i když už film postupně stahují, po vítězství na Zlatých glóbech nebo Oscarech jej znovu posílají do většího počtu kin. Zároveň zůstávají nominované filmy v kinech déle, podle profesora z Colby College se doba, po kterou je kina nabízejí, oproti ostatním filmům v podstatě zdvojnásobuje, zmiňuje agentura Bloomberg.