Vydrželi tlak čínské konkurence. Vsadili na inovace a kvalitu

S čínskými výrobky se české firmy musely vyrovnávat hlavně v době ekonomické krize. Na tuzemský trh se dostávaly ve velkém a konkurovaly zejména nízkou cenou. V posledních letech se ale situace lepší - i díky tomu, že výroba v Asii zdražuje a mnohé české firmy dokázaly najít vhodnou odpověď na agresivní konkurenci.

Video Události
video

Boj proti levnému dovozu z Číny

Nejlepší obranou českých firem se ukázaly inovace, nové výrobky, znalost potřeb domácího zákazníka. Nemalou roli hrály také  lepší kvalita a bezpečnost produktů, byť třeba spojené s vyšší cenou. 

Společnost Dino Toys, která sází na puzzle a společenské hry, byla v minulosti pod značným čínským tlakem. Ustála jej. 

„Museli jsme hodně inovovat, vyvíjet nové výrobky, starat se o sortiment.“

Jan Šlemín

ředitel Dino Toys

 Od dob ekonomické krize se situace české firmy zlepšila - i proto, že se výroba v Číně zdražila. Před rokem a půl v Dino Toys navíc vsadili na plastová auta. A tržby se jim meziročně zvedly o skoro 20 procent.

Ředitel uvedl, že s tím, jak se spotřebitelům začalo ekonomicky dařit lépe, začali více oceňovat i kvalitu a bezpečnost českého výrobku, který prochází různými zkušebními testy. 

Velký porcelánový útok 

Zhruba před osmi lety začaly proudit na český trh levné porcelánové výrobky z Číny. Největší české porcelánce, společnosti Thun 1794, se propadly tržby až o třetinu. Musela se vyrovnat i  s tím, že se na českém trhu objevily čínské padělky jejích výrobků. 

Dnes je situace jiná. České firmě se opět daří. Produkci za posledních pět let zvýšila o 15 až 20 procent. Padělky z trhu postupně mizí. A příznivou zprávou pro domácího producenta je i to, že se rozdíly cen mezi čínským a evropským porcelánem snižují. 

Oděvní průmysl byl čínskými výrobky zasažen zvlášť tvrdě. Společnost TIMO však dokázala najít svůj prostor, kde se mohla dobře rozvíjet. 

Firma šije spodní prádlo, které  Asiaté ještě příliš neumějí. „Jejich nedostatky vidí i naše zákaznice,“ řekla jednatelka společnosti Terezie Trusinová. „Nehledě na to, že se snažíme orientovat na větší velikosti, které východní trh neumí,“ dodala. 

 V roce 2014 se do Česka dovezlo zboží z Číny za skoro 360 miliard korun. Nejčastěji to byly stroje a dopravní prostředky, ale také spotřební zboží - jako jsou třeba právě hračky, textil nebo porcelán.