Ceny letenek klesají, palivové příplatky ale aerolinky neruší

Události ČT: Letenky zlevňují, palivové příplatky zůstávají (zdroj: ČT24)

Ceny ropy jsou extrémně nízko. I letenky zlevňují, ale ne tak znatelně. I tak stála letenka na dovolenou do Itálii ještě před šesti lety o tisíc korun víc. V letošním roce by mohly zpáteční letenky do Asie nebo USA prolomit i hranici deseti tisíc korun. Navzdory klesající ceně ropy však aerolinky neruší palivové příplatky.

Při letu do Říma v roce 2009 zaplatil člověk za zpáteční letenku 5 630 korun, v loňském roce taková výprava stále méně, a to o více než tisíc korun. Ceny v letecké dopravě klesají a projevuje se to na více linkách. Další vlna zlevňování přichází teď a vidět je to především na transatlantických letech.

„Letošní rok přinese rekordní snížení cen,“ prohlásil ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal. Zmiňuje zpáteční letenky do Asie i do Spojených států amerických, které by mohly prolomit hranici deseti tisíc korun.

Levnější by ale mělo být i létání po evropském kontinentu. „ČSA sledují vývoj na jednotlivých trzích, kroky konkurence a další faktory a podle toho průběžně upravují cenu,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Palivový příplatek není jenom o ceně ropy

Nicméně padající ceny ropy nezpůsobily, že by aerolinky zrušily palivové příplatky, které mají reflektovat cenu této suroviny a vliv na náklady na přepravu. Ropa výrazně zdražovala mezi roky 2003 až 2008, kdy se ropa Brent vyšplhala ze třiceti dolarů za barel k více než sto čtyřiceti dolarům. Teď se ale ceny opět propadají pod třicet dolarů. Mluvčí ČSA však tvrdí, že příplatek není jenom o ceně ropy. „Součástí palivového příplatku jsou i náklady spojené s bezpečnostními opatřeními,“ prohlásil Šabík.

Tlak na bezpečnost letu kvůli strachu z terorismu v posledních měsících prudce roste. Přístup cestujících k létání ale nemění pouze zvýšená bezpečnostní opatření. „Cestující jsou daleko samostatnější, orientují se na všech světových letištích,“ zmínila pozemní letuška Petra Vlková, která odbavuje pasažéry už patnáct let. Cestující si podle ní už zvykají na odbavení z domova na webových stránkách či na samoobslužných kioscích, které jsou umístěny přímo na letišti v odletové hale.

Nad Českem se objevilo větší množství letadel

S klesající cenou letenek houstne i provoz nad Českem. Za posledních deset let se objem letového provozu podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy ztrojnásobil a v meziročním srovnání přibylo téměř o 8 procent letadel.

„V současné době dosahujeme zhruba 800 tisíc pohybů za jeden rok,“ uvedl Klíma. Za přelet stroje přitom aerolinky platí poplatky. Díky tomu tak Česko na levné ropě vydělává.