Prodeje aut nabírají na tempu v celé EU

Prodeje aut nabírají na tempu v celé EU (zdroj: ČT24)

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v loňském roce vzrostl o 9,3 procenta na 13,7 milionu vozů a zaznamenal druhý rok růstu za sebou. V prosinci automobilový trh v EU rostl 28. měsíc po sobě a zvýšil se meziročně o 16,6 procenta, což bylo dosud nejrychlejší tempo od začátku nynějšího vzestupného trendu,  vyplývá z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). V Česku výroba aut rostla rekordně, loni se vyrobilo téměř 1,3 milionu vozů.

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v loňském roce vzrostl o 9,3 procenta na 13,7 milionu vozů a zaznamenal druhý rok růstu za sebou. V prosinci automobilový trh v EU rostl 28. měsíc po sobě a zvýšil se meziročně o 16,6 procenta, což bylo dosud nejrychlejší tempo od začátku nynějšího vzestupného trendu. Vyplývá to z dnešních údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Loňský prodej vozů však stále nedosáhl úrovně před krizí z konce minulého desetiletí a překonal pouze výsledek roku 2010. „Trend je příznivý, avšak objem prodeje zůstává v absolutním měřítku nízký,“ konstatovalo sdružení na své webové stránce.

Nejvýraznější nárůst z největších trhů loni zaznamenalo Španělsko (20,9 procenta) a Itálie (15,8). O více než šest procent posílily prodeje ve Francii a Británii. Německý trh, který je největší v Evropě, vykázal vzestup o 5,8 procenta. Odbyt automobilů na českém trhu loni vzrostl o 20 procent.

Volkswagen
Zdroj: Jim Young/Reuters

Podíl koncernu Volkswagen na automobilovém trhu EU se v prosinci dál snížil na 22,2 procenta z listopadové úrovně 24,3 procenta a ze 24,7 procenta o rok dříve. Za celý rok se odbyt vozů skupiny zvýšil o 6,1 procenta a v prosinci rostl o 4,7 procenta. Od září je Volkswagen pod tlakem skandálu s manipulacemi emisních testů, na jeho prodeji se to ale projevilo hlavně v USA, kde skandál propukl.

Prodej vozů české Škoda Auto, která patří do skupiny Volkswagen, loni v EU vzrostl o 6,1 procenta a podíl škodovek na evropském trhu klesl o desetinu procentního bodu na 4,3 procenta. V prosinci prodej vozů Škoda vzrostl o 7,5 procenta a jejich podíl na trhu oslabil na 3,9 procenta ze 4,2 procenta před rokem.

Na většině trhů domácnosti utrácejí za nová auta

„Evropské registrace potvrzují, že na většině trhů se firmy vrátily k obnově vozových parků a domácnosti opět utrácejí za nová auta. Potěšitelné pro nás je to, že ČR patří mezi nejrychleji rostoucí trhy a zvyšuje se i produkce tuzemských výrobců. Růst registrací, i když o něco pomalejší než loni, očekáváme i v roce 2016. V případě Česka je předpokladem k růstu nejen příznivý vývoj ekonomiky, ale také potřeba obnovy vozového parku, jehož průměrný věk je oproti západní Evropě stále výrazně vyšší,“ uvedl Vojtěch Opleštil z automobilové expertní skupiny PwC.

Handl: Výroba aut může poskočit ještě asi o třetinu (zdroj: ČT24)
Výroba aut může poskočit ještě asi o třetinu, protože v předkrizových letech, mluvím o roku 2007–2008, se prodávalo ještě o třetinu více vozidel v EU než letos, pořád ještě nejsme na stropu.
Erich Handl
šéfredaktor Automakers

Podle analytika ČSOB Petra Dufka byly loňské prodeje nejvyšší za posledních šest let. Z průzkumu mezi spotřebiteli v zemích EU vyplývá, že stále více lidí uvažuje o koupi nového vozu v průběhu následujících 12 měsíců. Zvlášť silně o tom uvažují spotřebitelé v Británii, kde se loni prodalo nejvíce vozů za posledních 13 let.

Rekordními prodeji se kromě Británie může pochlubit i Švédsko, Dánsko a Česká republika. „Za pozitivní můžeme považovat i fakt, že roste dokonce i ochota nakupovat auta i na francouzském a italském trhu, který se loni s konečnou platností odlepil ode dna. A naladění spotřebitelů napovídá, že nejde jen o chvilkový záchvěv nebo jen o stářím vynucenou obměnu vozového parku firem,“ dodal.

V Česku padl ve výrobě aut rekord, téměř 1,3 milionu aut

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto zvýšila loni domácí produkci meziročně o 1026 vozů na 736 977 aut. Firma Hyundai v Nošovicích vyrobila 342 200 vozů, což je o 11 procent více než předloni a kolínská TPCA zvýšila výrobu o osm procent na 219 054 vozů.

Počet vyrobených osobních automobilů na 1000 obyvatel se zvýšil ze 118,4 na 123,2 automobilů.

Podle Petra Kymličky z auditorské a poradenské sítě BDO výroba aut poroste i letos, a to ještě rychlejším tempem okolo pěti procent. „Tento předpoklad potvrzují též naplněné objednávkové knihy subdodavatelů prvního a druhého stupně. Řada z nich již dokonce naráží na své kapacitní možnosti, a to jak technické, kde jsou kritickým místem zejména nástrojárny, tak i personální,“ uvedl.

  • U autobusů byla dosavadní nejvyšší produkce překročena asi o 600 vozů. Největší výrobce Iveco Bus zvýšil výrobu o 13 procent na 3728 vozidel, SOR Libchavy rostl o 34 procent na 742 autobusů a opavské KH motor centrum vyrobilo 47 autobusů, což je pokles o čtyři procenta.
  • Kopřivnická společnost Tatra Trucks vyrobila loni 850 nákladních aut, což je o 3,5 procenta více než v roce 2014.
  • Podobně jediný výrobce v kategorii motocyklů Jawa Moto zvýšil produkci o 61 procent na 1727 strojů.