Sharp v potížích: Ze zaměstnanců chce mít své zákazníky

Japonský výrobce elektroniky Sharp je ve ztrátě a plán na záchranu hospodářských výsledků počítá s jeho vlastními zaměstnanci. Nejprve svým pracovníkům snížila firma mzdy, teď se na ně obrátila s tím, aby nakupovali firemní výrobky.

Pro jednotlivé skupiny zaměstnanců stanovil Sharp částky, které by měli zaměstnanci za televizory, pračky a další přístroje značky Sharp utratit. Sharp podle ekonomického listu Financial Times uvedené cíle potvrdil, trvá však na tom, že jsou dobrovolné.

Do konce ledna by tak vysoce postavení vedoucí pracovníci měli nakoupit firemní zboží za 200 tisíc jenů (41 tisíc korun). Střední management by měl za zboží značky Sharp utratit 100 tisíc jenů (přes 20 tisíc korun) a řadoví zaměstnanci 50 tisíc jenů (více než 10 tisíc korun).

Průměrná měsíční mzda zhruba sedmnácti a půl tisíce zaměstnanců společnosti Sharp v Japonsku činí 600 tisíc jenů. Firma tak po zaměstnancích žádá značnou část jejich prosincové mzdy, píše Financial Times.

Centrála japonské firmy Sharp v japonské Osace
Zdroj: ČTK/Jiji Press Photo/Fumiyasu Nakatsuji

Klesající ceny displejů pro smartphony firmu zraňují

Nezvyklá strategie dokládá rozsah problémů, se kterými se Sharp potýká. Firma v prvním pololetí prodělala 83,6 miliardy jenů (17 miliard korun), a to mimo jiné kvůli klesajícím cenám displejů pro chytré mobilní telefony.

Výzva vůči zaměstnancům není jedinou reakcí na těžkou finanční situaci podniku. S ohledem na ztráty se Sharp rozhodl zrušit tisíce pracovních míst. Stáhl se rovněž ze severoamerického trhu s televizory a vydala nové akcie v hodnotě 225 miliard jenů.