Skipasy v Česku zdraží, například ve Špindlerově Mlýně bude za 850 korun

Lyžování bude dražší, skiareály investovaly do vybavení (zdroj: ČT24)

Zhruba 40 procent tuzemských lyžařských středisek v zimní sezoně zvýší ceny skipasů, v průměru o čtyři procenta. Několik největších areálů, které investovaly před zimou v řádu stovek milionů korun, zdraží zhruba o deset procent. Průměrná cena jednodenního skipasu u 35 největších skiareálů stoupne na 560 Kč pro dospělého a 390 Kč pro dítě. Vyplývá to z údajů Asociace horských středisek.

Lyžaři si připlatí například v Krkonoších, kde skiareály investovaly do vybavení přes půl miliardy korun. Skipasy v SkiResortu Černá hora - Pec v hlavní sezoně zdraží o 40 korun na 690 korun, v nově zavedené TOP sezoně o Vánocích a v únoru budou stát 750 Kč.

Ve Špindlerově Mlýně jednodenní skipas v hlavní sezoně zdraží o 100 korun na 850 korun. Cena při nákupu přes internet v systému věrnostního klubu Gopass bude 790 korun místo loňských 695 korun.

Milan Jurdík z Asociace horských středisek ČR v pořadu Ekonomika ČT24 doplnil, že v druhé skupině zimních areálů je možné pořídit skipas za 500 až 650 korun. „Ale v Čechách je možné si zalyžovat i v cenové hladině 300 až 500 korun za jeden den,“ konstatoval.

Areály v celé republice modernizovaly zasněžovací systémy

Investice středisek do zimní infrastruktury před sezonou přesáhly celkem jednu miliardu korun. Nejvíc peněz šlo do stavby nových lanových drah a sjezdových tratí. Většina areálů napříč republikou posílila a modernizovala systémy umělého zasněžování.

Skiareály také rozšířily snowparky, převážně o jednoduché zábavné linie pro začátečníky. Rozvíjejí se i dětské parky oddělené od sjezdovek.

Lyžování s dětmi
Zdroj: Slavomír Kubeš/ČTK

Milan Jurdík doplnil, že areály investovaly taky do elektronických systémů nákupu skipasů nebo do informačních systémů.

Cizinci jezdí hlavně do Špindlerova Mlýna a Harrachova

Češi tvoří v hlavní lyžařské sezoně 89 procent ubytovaných turistů a 84 procent jednodenních návštěvníků hor, vyplývá z analýzy KPMG pro CzechTourism. Cizinci preferují dvě horská střediska, a to Špindlerův mlýn a Harrachov.

„Češi jezdí do Krkonoš ve 44 procentech případů, kdežto u zahraničních turistů Krkonoše vítězí mnohem víc. Tři čtvrtiny zahraničních turistů jedou do Krkonoš,“ uvedla ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism Markéta Vogelová. Mezi další oblíbené hory Čechů patří Jizerské hory (12 procent) a Jeseníky (11 procent).

Horská střediska měla vyšší návštěvnost i v letní sezoně

V průměru stráví v tuzemském horském středisku více nocí zahraniční návštěvníci, a to 3,3 noci. V případě Čechů jsou to v průměru 2,8 noci. Téměř polovina zahraničních návštěvníků hor přijíždí z Polska, třetina je z Německa. Na sjezdovky vyráží v zimě 80 procent lidí, osm procent běžkuje a čtyři procenta turistů jedou za přírodou.

O 15 procent vyšší návštěvnost než v loňském roce zaznamenala česká horská střediska během letošního léta. „To nebyla jediná dobrá zpráva. Provozovatelé si pochvalovali také to, že turisté jezdili více i mimo hlavní sezonu, tedy na jaře a na podzim,“ uvedl výkonný ředitel Asociace horských středisek Libor Knot. Letní provoz mají z větších zimních středisek zhruba dvě třetiny z nich.