HN: Čeští řidiči dostanou „bolestné“, Škoda auto jim za emisní aféru nabídne kompenzace

Kompenzace se dočká víc než sto tisíc Čechů, kteří si nechají ve své škodovce upravit motor s podvodným softwarem. Napsaly to Hospodářské noviny s odkazem na vyjádření mladoboleslavské automobilky. Aféra se týká milionu vozů německého koncernu Volkswagen po celém světě. Evropská komise zároveň vyzvala státy, aby rozšířily svá vyšetřování kvůli porušování pravidel o emisích poté, co sama automobilka připustila nesrovnalosti i v měření oxidu uhličitého, napsala agentura Reuters.

Škoda Auto nyní řeší, jak auta upraví a kolik ji bude celá kauza stát. Teprve pak oznámí, co majitelům vozů nabídne. „Nemohu mluvit za celý koncern, ale ve Škodě Auto se budeme snažit připravit zákaznicky velmi vstřícné řešení,“ citují HN mluvčího české automobilky Jozefa Baláže.

Když řidič nepřijde na prohlídku, tak se dostane do situace, že bude mít auto, jako by ho měl bez technické kontroly. To auto nebude způsobilé pro provoz na českých silnicích a jeho majitel by se mohl dostat do rozporu se zákonem.
Dan Ťok

Náhrada za ušlý zisk a čas ztracený v servisu může mít různou formu. Může jít přímo o peníze, ale také například o bezplatně vyměněný olej nebo pneumatiky zdarma. Podle ministra dopravy Dana Ťoka bude pro Škodovku lepší, když se se zákazníky vyrovná, než kdyby se s ní pak soudili. Podobně před dvěma lety odškodnil americké zákazníky jihokorejský výrobce vozů Kia a Hyundai. Za falšování údajů o spotřebě dostal každý stovky dolarů.

Nově se problém týká i oxidu uhličitého

Volkswagen od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí – ten se původně týkal údajů o emisích oxidů dusíku a zahrnoval asi 11 milionů vozů s naftovými motory.  Po té, co na konci září rezignoval na svou funkci generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn, nyní stejný krok učinil i šéfdesigner koncernu Walter Maria de Silva. Důvod svého odstoupení zatím neuvedl, napsala agentura Reuters. 

Firma Volkswagen v úterý také oznámila, že vedle problémů s měřením oxidů dusíku nově zjistila potíže s oxidem uhličitým, který by se mohl týkat zhruba 800 tisíc aut včetně škodovek.

Nově kauza dopadá i na menší počet aut s benzinovým pohonem. Německý ministr dopravy oznámil, že podle jeho informací je ve zmíněném množství aut zhruba 98 tisíc vozidel s benzinovými motory. Podniku by mohla vzniknout hospodářská újma kolem dvou miliard eur (54 miliard korun).

obrázek
Zdroj: ČT24

Komise v dopise, kterým vyzývá země EU, aby rozšířily svá vyšetřování, tvrdí, že si žádných nesrovnalostí týkajících se hodnot CO2 není vědoma. Žádá proto o pomoc členské státy, aby zjistila „jak a proč k tomuto mohlo dojít“, uvedl Reuters. Zprávu o „jakýchkoli důkazech nebo informacích ohledně možných nesrovnalostí spojených s potvrzením hodnot emisí CO2“ by chtěla dostat do konce měsíce, stojí v dopise. Ten nese datum 5. listopadu a podpisy eurokomisařky pro vnitřní trh a služby Elžbiety Bieńkowské a eurokomisaře pro ochranu klimatu a energetiku Ariase Caňety.

Mluvčí komise existenci dopisu potvrdila. Brusel požádal vlády, aby rozšířily své vyšetřování s cílem zjistit případné porušení zákona EU. „V sázce je důvěra veřejnosti,“ uvedla mluvčí.

VW: Daňové náklady zaplatíme my

Samotný Volkswagen pak zveřejnil, že uhradí za evropské motoristy veškeré dodatečné daňové náklady, které by jim mohly vzniknout v souvislosti s chybnými údaji o emisích oxidu uhličitého u jeho vozů.

Šéf Volkswagenu Matthias Müller
Zdroj: ČTK/Newzulu/VERONIQUE PHITOUSSI

Šéf automobilky Matthias Müller dnes v dopisu vyzval ministry financí členských zemí Evropské unie, aby se s případnými dodatečnými daňovými požadavky obraceli přímo na firmu, nikoli na majitele vozů. Dodatečné daňové náklady by mohly vzniknout tam, kde je výše zdanění aut závislá na úrovni emisí či spotřeby, píše agentura Reuters.

Počet žalob roste

Na testování vozidel v EU dohlížejí národní úřady. Ve vymáhání pravidel je komise tudíž odkázána na členské státy. Toto uspořádání ale kritizují ochránci životního prostředí. Měření emisí v reálném provozu totiž opakovaně přináší horší výsledky než laboratorní testy. Skupina 118 velkých evropských investorů, sdružených v investorské skupině pro změnu klimatu IIGCC, již vybídla k přísnějším pravidlům pro kontrolu měření automobilových emisí. Je to podle nich nejlepší způsob pro zachování hodnoty investic.

Koncern Volkswagen tak žaloby každopádně neminou. Američané je podávají ve velkém, ale i v Česku počet případů narůstá, hlásí advokáti. Podle nich už jen hromadné kontroly statisíců aut v servisech jsou důvodem, aby řidič mohl chtít po automobilce odškodnění, za čas i za problémy, které mu to přinese.

Volkswagen
Zdroj: Suzanne Plunkett/Reuters

„Náš cíl ale je, aby se Volkswagen s majiteli hromadně vyrovnal. Představujeme si odškodnění ve výši deset procent ceny auta,“ uvedl pro HN právník David Kuboň. Očekává, že klientů přibude, až se bude definitivně vědět, jak se auta budou upravovat a zda to ovlivní výkon, a tedy i hodnotu vozu.

Ministerstvo dopravy zvažuje, jak přimět české řidiče zajet do servisu

Volkswagenu mezitím německé úřady nařídily, aby do konce listopadu oznámil řešení. Zatím není jasné, zda bude stačit nahradit software, který emise falšoval, nebo bude třeba vyměnit některé součástky motoru. 

„V této chvíli to ještě není úplně zřejmé, jaké budou kompenzace. Škodovka sama přemýšlí o tom, jakou formu zvolí, zřejmě by připadala v úvahu finanční kompenzace nebo poskytnutí nějaké služby zdarma, jako třeba výměna oleje. U nás se zatím takový případ nestal, pokud k nějaké kompenzaci dochází, většinou je to ve formě služeb,“ konstatuje šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Handl: V této chvíli se neví, jakou kompenzaci Škodovka zvolí (zdroj: ČT24)

Po středečním jednání ministra dopravy v Německu je však jasné, že nakonec prohlídky budou povinné nejen v Německu, ale i v Česku. Ťok už se proto připravuje na to, jak prohlídku po českých řidičích vymáhat. Možná bude kvůli tomu nutná změna zákona, nebo postačí ministerské nařízení. Ve čtvrtek ministr požádal právníky, aby mu připravili varianty řešení.

Náklady na servis uhradí nicméně sama automobilka. A jak napsaly HN, ta také chystá řešení pro své významné firemní zákazníky. Její mechanici by mohli úpravy provádět přímo v garážích společností.