Češi se nejspíš povinným kontrolám vozů VW a Škoda nevyhnou

Česká republika bude muset podle ministra dopravy Dana Ťoka pravděpodobně nařídit stejně jako Německo povinné prohlídky vozů koncernu VW, které měly software pro úpravu emisí. První svolávací akce by se mohla uskutečnit na jaře příštího roku.

„Stále to zkoumáme, ale víc a víc docházíme k závěru, že abychom byli v souladu s homologací a aby u nás jezdila auta, která jsou legálně na silnicích, tak bez toho, aby auta prošla servisem, kontrolou a změnou softwaru, to ta auta nedodrží,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). O problému jednal v Berlíně se spolkovým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem.

Německá autorita prohlásila, že musí povinně všechny vozy na kontrolu. Trochu se obávám, že zejména u vozů VW i Škody budeme muset přistoupit k těm povinným kontrolám stejně.
Dan Ťok

Český ministr si neumí představit, že by Česko přistoupilo ke zcela jinému řešení než Německo, které už se pro povinné kontroly vozů z koncernu Volkswagen rozhodlo. „V Německu je to povinné. Když se někdo nedostaví ani po druhém nebo třetím vyzvání, tak mu seberou technickou a to auto nesmí na silnici. Já se trochu obávám, že budeme muset postupovat podobným způsobem,“ řekl ministr. S kontrolami by se mělo začít na jaře příštího roku a kvůli kapacitám budou rozloženy napříč celým rokem.

Šéfredaktor Auto, motor a sport Michael Kudela si ale klade otázku, jestli jsou povinné kontroly v Česku nutné. „V Německu pro to mám pochopení. Tlak na ekologii dopravy je tam dlouhá léta velký. V Česku nic takového nevidíme. Tady bojujeme s problémy, jako je STK, které pustí na silnici i automobil, který by tam v zásadě neměl být z bezpečnostních důvodů,“ řekl Kudela.

V Německu by se kontroly mohly uskutečnit v rámci servisních prohlídek vozů. Podle Ťoka by Česko mohlo postup převzít, aby majitelé vozů byli co nejméně postiženi. Náklady na kontrolu a úpravu aut musí podle ministra nést automobilový koncern. „Pokud se samozřejmě kterýkoli majitel toho vozu bude chtít domáhat nějakého odškodnění, tak to pak bude muset dělat v občanskoprávním řízení,“ podotkl.

Kudela: V Německu je tlak na ekologii dopravy velký, u nás ale máme jiné problémy (zdroj: ČT24)

Většinou postačí aktualizace softwaru

V Česku jezdí podle ministerstva dopravy asi 106 tisíc vozů Škoda a několik desítek tisíc aut koncernu Volkswagen s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. Ty jsou schopné rozpoznat homologační test a přejít do ekologického režimu. Dohromady se ve světě prodalo asi 11 milionu vozů se softwarem, který obcházení emisního měření umožňuje.

Pro nápravu dvoulitrových vozů má stačit nahrání aktualizovaného softwaru řídicí jednotky. U aut s objemem motoru 1,6 a 1,2 litru však patrně bude nutné zasáhnout do motoru, neměly by to ale být zásadní úpravy. „Budou to určitě úpravy měření množství vzduchu, který jde do válců,“ doplnil Ťok. Odborníci údajně mají indikace, že nebudou potřeba dodatečné filtry nebo úpravy vstřikování.

Volkswagen a následně další koncernové značky včetně Škody Auto by měly technické řešení představit do konce listopadu. Motory se montovaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace. Také se používaly ve volkswagenech Golf šesté generace, u sedmé generace Passatu nebo prvního modelu Tiguan. V současných modelech pro Evropu by být neměly.