Majitel U:fona dostal za „šmejdí“ praktiky milionovou pokutu

Starším lidem vnucoval své služby a uváděl přitom mylné informace – takové je podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) provinění operátora Air Telecom, který provozuje mobilní datovou síť U:fon. Úřad mu za agresivní obchodní praktiky udělil pokutu dva miliony korun. Pokuta není pravomocná, firma se proti ní odvolala.

Air Telecom sice uvedl, že se žádného správního deliktu nedopustil, podle ČTÚ ale jeho obchodníci ve snaze prodat služby operátora předstírali, že jiný operátor končí svou činnost a Air Telecom je jeho nástupnickou organizací.

Operátorem, který měl podle zástupců Air Telecom končit, byla O2. „Kromě toho, že zákazníky varujeme před těmito typy podvodů například informacemi ve vyúčtování, samolepkami na dveře nebo webem radimeseniorum.cz, nyní nabízíme i přednostní znovuzapojení pevné linky podvedeným,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková. 

Nebylo to poprvé

„Úřad se na případ dívá velmi přísně, protože firma se jednání dopustila opakovaně,“ uvedl předseda ČTÚ Jaromír Novák. Šetření prováděli zástupci úřadu v terénu, přímo u poškozených seniorů. Některým je i přes 90 let. V letošním roce jde o jednu z nejvyšších pokut, kterou ČTÚ udělil.

Pokuta za podobné praktiky v případě Air Telecomu přitom nepadla poprvé. Už v únoru dostal operátor pokutu 120 tisíc korun, proti které se brání žalobou u pražského městského soudu. Předchozí pokutu operátor rovněž dostal kvůli klamavým praktikám při lákání nových zákazníků před dvěma lety. Zaměřoval se přitom také na seniory.

„V případě, že by se operátor ani tentokrát ze svých chyb nepoučil, by měl zvážit své setrvání na telekomunikačním trhu,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Operátor: Prodejci nebyli naši vlastní

Pod Air Telecom spadá mobilní datová síť U:fon, a to v pásmu 400 MHz. A vedle toho provozuje také služby virtuálního operátora. Podle samotného vyjádření Air Telecomu však obchodní zástupci nespadali přímo pod něj, ale v loňském roce je zajišťovala dodavatelská firma. Z preventivních důvodů, aby Air Telecom získal nad činností obchodních zástupců důkladnou kontrolu, převzal později v této firmě rozhodující majetkový podíl.

„Ve spolupráci s ČTÚ jsme navíc průběžně vylepšovali některá z dalších preventivních opatření, která jsou nad rámec našich zákonných povinností. Jde například o verifikační hovor, ve kterém zákazník potvrzuje, že si je vědom přechodu k jinému poskytovateli služeb, nebo uvítací hovor, ve kterém zjišťujeme spokojenost zákazníka s prodejním procesem a funkčností služby,“ doplnili zástupci Air Telecomu.

Vydáno pod