Zdražení povinného ručení se dotkne hlavně mladých řidičů a lidí s častými nehodami

Zdražování povinného ručení letos zpomalilo, pojistné se zvyšuje zejména nejrizikovějším skupinám motoristů. Meziročně se průměrné pojistné zvýšilo o třicet korun na 2775 korun, uvedl výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Ceny havarijního pojištění nadále mírně klesají.

Rychleji než příjmy z pojistného rostou náklady na pojistná plnění poškozeným. Celková bilance povinného ručení proto bude opět nepříznivá a další zdražování bude podle výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů Jakuba Hradce zřejmě nezbytné. Náklady na pojistná plnění poškozeným letos vzrostou o 320 milionů korun na 18,4 miliardy korun. Nedostatečný růst vybraného pojistného letos zapříčiní ekonomickou ztrátu deset procent ročního pojistného, dodal Hradec.

Nejrizikovější jsou mladí řidiči a ti bez historie. Pojišťovna se u nich nemá o co opřít. Tito motoristé musí očekávat vyšší sazby.
Aleš Povr
mluvčí České kanceláře pojistitelů

Průměrné pojistné u povinného ručení kleslo od roku 2007 do 2013 o zhruba 30 procent. V roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo zdražovat, do současnosti průměrné zdražení činilo tři procenta.

„Meziroční nárůst nákladů na pojistná plnění sice není tak dramatický jako v roce 2014, kdy nabyl účinnosti nový občanský zákoník, nicméně se ukazuje, že dopady tohoto zákona ještě stále nejsou konečné. Pojišťovny tak zřejmě budou i v následujících letech vyplácet na odškodném poškozeným více peněz,“ řekl Hradec.

Nový občanský zákoník zrušil tabulky, podle kterých pojišťovny vyplácely škody na zdraví. Částky odškodného, které pojišťovny musí platit obětem nehod, tak podle pojišťoven vzrostly až o čtvrtinu. Vliv na vyšší náklady měly i povinné odvody do Fondu zábrany škod a placení výjezdů hasičského záchranného sboru. Fondu zábrany škod musí pojišťovny platit tři procenta z vybraného povinného ručení a platí i paušální poplatky hasičům 5600 korun za hodinu zásahu.

„Motorista, který jezdí dlouhodobě bez nehod, obvykle může u pojišťovny ušetřit až polovinu základní sazby, kterou by dostal bez historie. Naopak u motoristy, který opakovaně bourá, se může vyšplhat až na několikanásobek základní sazby,“ zmínil mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr.

Ceny havarijního pojištění mírně klesají

Ceny havarijního pojištění nadále mírně klesají. Od roku 2007 do roku 2014 toto pojištění zlevnilo průměrně o 31 procent z téměř 13 tisíc korun na necelých devět tisíc korun. Vedle silné konkurence má na cenu havarijního pojištění vliv i cena nových vozidel, která v posledních letech klesala.

Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií.