Reklamy na internetu Čechy obtěžují. Blokují je a provozovatelé ztrácí peníze

Webové doplňky, které umožňují blokovat reklamy, má podle Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) nainstalováno už 12 procent českých uživatelů. To ale poškozuje provozovatele, pro které je reklama zásadním příjmem – loni se vyšplhaly ušlé výnosy na 1,2 miliardy korun. Češi se navíc obávají i sledování osobních údajů.

„Jedna z věcí, která způsobila nárůst blokování, bylo to, že si uživatelé všimli, že jsou sledováni. Například když navštíví stránky s fotoaparáty, příští tři neděle vidí na internetu jen inzerci na foťáky,“ popsal takzvaný retargeting Petr Bednář z vydavatelství Mladá fronta. Podle Davida Špinara z české pobočky Googlu se na tom podepsala také „inflace“ necílené reklamy, která se kvůli nízké ceně objevuje v čím dál větší míře. „Je to kobercové bombardování trhu,“ uvedl.

Nárůst blokování reklamy podle ředitelky SPIR Kateřiny Hrubešové nastal mimo jiné kvůli „pronásledování reklamou na každém místě“. To podle ní vedlo také k posílení snah o ochranu dat. „Blíží se to k tomu, že nakonec nebude možné používat žádná data bez svolení uživatelů,“ uvedla.

Blokují profíci i nadšenci

Na doplňky, které uživateli zablokují reklamy, se zaměřují skupiny nadšenců i specializované firmy. „V poslední době penetrace nejrůznějších blokátorů narůstá, meziročně přibližně o 40 procent,“ dodává Karel Javůrek, zakladatel společnosti NeuronAD, která se zabývá tvorbou nástrojů reagujících na blokování internetové inzerce.

Češi blokují reklamy na internetu (zdroj: ČT24)

Provozovatelé webů se mohou bránit několika způsoby. Například mohou přestat zobrazovat stránky těm lidem, kteří blokující doplňky používají, nebo mohou stránky zpoplatnit, popřípadě vést soudní spory nebo technologicky bojovat s výrobci těchto doplňků.

S tím má ostatně své zkušenosti třeba televize Nova, která čelí blokování reklamy hlavně u videoreklam na portálu Nova Plus. „Ten boj je pořád dokola,“ uved Petr Horák z Novy. „Blokátory nastoupily poměrně nedávno, v poslední době ale docela zrychlují a je nutné s nimi počítat i do budoucna,“ doplnil Javůrek. „My považujeme adblockery za nemilosrdné útočníky, protože vydavatelé kvůli nim přicházejí o zisky,“ poznamenal.

Podle statistik PaigeFair používá nějaký druh blokátorů kolem 200 milionů uživatelů po celém světě.  Obsah samozřejmě není zadarmo a vydavatelé s ním mají nemalé náklady. Ztráta výnosů by měla být přibližně 20 miliard dolarů.
Karel Javůrek
zakladatel společnosti NeuronAD

Sdružení pro internetový rozvoj působí jako profesní sdružení od roku 2000. Kromě provozování výzkumu návštěvnosti NetMonitor zajišťuje monitoring internetové reklamy AdMonitoring a analýzu zásahu reklamních kampaní AdAudit.

Vydáno pod