Volkswagen seškrtá investice a víc se zaměří na elektroauta a hybridy

Automobilka Volkswagen omezí své investice o miliardu eur ročně a obmění svou modelovou strategii. Chce se přiklonit k vývoji a produkci elektroaut a hybridních vozů a pro naftové motory zajistit nejlepší technologie ochrany životního prostředí. Testy českého ministerstva dopravy zjistily, že nejnovější Škoda Superb nebo VW Golf normy splňují.

Volkswagen reaguje na aféru s podváděním při měření emisí některých svých naftových vozů. Jedním z kroků bude rychlejší proces snižování nákladů. Investice ve své největší divizi VW sníží německý automobilový koncern zhruba o miliardu eur ročně (27,1 miliardy korun). Nový šéf koncernu Matthias Müller tento měsíc upozornil, že finanční následky skandálu zatím nejsou zřejmé a firma přezkoumá všechny plánované investice.

Automobilka rovněž provede změny v modelové strategii. „Značka Volkswagen mění strategii pro budoucnost. Stáváme se efektivnějšími, dáváme naší produktové řadě a našim jádrovým technologiím nový smysl,“ uvedl generální ředitel VW Herbert Diess. Více se chtějí zaměřit na elektrické a hybridní vozy.

Automobilka v Evropě a v Severní Americe upraví svou strategii týkající se naftových motorů. Používat v nich prý bude pouze systémy využívající směs močoviny a vody, aby tak snížila emise výfukových plynů. Ke změně prý přikročí „co nejdříve“.

Auta koncernu míří na testy, nové modely prošly

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu jeho výkonného šéfa a vedl k vyšetřování po celém světě.

Některé vozy v Česku už nechalo prověřit ministerstvo dopravy. Nová dieselová auta koncernu Volkswagen podle výsledků nezávislého testu plní emisní normy, pro které byly homologované. Zkušebna testovala Škodu Superb třetí generace s motorem 2,0 TDI a VW Golf sedmé generace s naftovým motorem 1,6 TDI.

Škoda Superb třetí generace
Zdroj: ČTK/René Fluger

Ministr již dříve oznámil, že vedle nových vozů koncernu VW, které jsou v současnosti v prodeji, nechá otestovat i auta, která jsou vybavená motorem s řídicí jednotkou obcházející emisní měření. A to jak v původním stavu, tak po úpravě, která měla problematický software vyřadit.

Koncern si na úhradu nákladů spojených se skandálem vyhradil zatím 6,5 miliardy eur. Podle analytiků budou ale náklady z hlediska pokut a ušlého prodeje zřejmě podstatně vyšší.

Špatné výsledky indexu důvěry

Emisní skandál s naftovými auty pak dopadá na důvěru investorů a analytiků v německou ekonomiku. K propadu přispívá i utlumení rozvíjejících trhů. Index důvěry se podle institutu ZEW v Mannheimu snížil ze zářijových 12,1 bodu na 1,9 bodu. Dostal se tak hluboko pod dlouhodobý průměr 24,8 bodu.

Sídlo Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Axel Schmidt/Reuters

Jelikož je ale výkon domácí ekonomiky stále dobrý a ekonomika eurozóny se nadále zotavuje, tak šéf institutu ZEW Clemens Fuest nepředpokládá propad německé ekonomiky do hospodářské recese.

Pozitivně hovoří i hlavní ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš. „Přesahy do celé ekonomiky by neměly být zásadní. Němci podobně jako zbytek Evropanů nehledě na skandál mají extrémní chuť nakupovat auta, a i když mohou trochu měnit své spotřební návyky a kupovat jiné typy aut, pro automobilový průmysl je poptávka dobrá zpráva,“ řekl Bureš. I když by německá ekonomika byla v příštích dvou kvartálech slabší, pro české podniky by to podle něj neměla být velká tragédie.