Air France se nedohodla s odbory. Zaměstnanci servali jednomu z šéfů košili

Další neúspěšná jednání mezi vedením letecké společnosti Air France a odbory měla nečekané vyústění. Rozhněvaní zaměstnanci přerušili jednání ředitelů firmy na letišti v Roissy a napadli je. Nejhůř dopadl šéf personálního odboru - demonstranti mu servali sako i košili. Vedení v tu chvíli totiž jednalo o drastických škrtech, které počítají s propuštěním až 2900 lidí. Společnost posléze potvrdila, že skutečně zavede výraznější úsporná opatření, než s jakými původně počítala.

Novináři, kteří na letišti čekali na výsledky jednání, popsali agentuře Reuters, že dav s transparenty a vlajkami vtrhl do místnosti a napadl své šéfy. Agentura AFP pak dokonce uvedla, že zaměstnanci členy managementu „téměř zlynčovali“. Francouzský premiér Manuel Valls dal najevo značné pobouření a incident odsoudil.

Při protestu stovek odborářů byli v sídle společnosti v Roissy severovýchodně od Paříže napadeni personální ředitel Xavier Broseta a zástupce ředitele pro dálkové lety Pierre Plissonnier. Zatímco Brosetu odvedli do bezpečí členové ochranky, Plissonnier musel potupně přelézt obvodový plot kolem areálu. Uprchnout musel i generální ředitel Frederic Gagey.

Právě Broseta a generální ředitel aerolinek Frederic Gagey totiž navrhují plán drastického snižování nákladů, který počítá i s propuštěním oněch skoro tří tisíc lidí. Tato varianta měla ale nastoupit až v případě, že piloti nepřistoupí na program restrukturalizace a zvýšení produktivity - a to se nepodařilo. 

Plán úspor firma předložila už před rokem a s výjimkou odborů získal podporu zbylých 64 tisíc zaměstnanců. 

Na stole je plán B

Air France již ve čtvrtek oznámila, že v příštích dvou letech omezí některé aktivity, aby si „zajistila dlouhodobou budoucnost“. List Les Echos uvedl, že plán B pro případ nepřijetí původního programu předpokládá odklad dodávek čtyř ze 13 objednaných letounů Boeing 787 Dreamliner. A to v pondělí potvrdily i samotné aerolinky a dodaly, že součástí plánu je i omezení dálkových letů. 

Nynější situace je nejnovějším střetem mezi vedením druhého největšího evropského přepravce a piloty. Ti loni uspořádali dvoutýdenní stávku, která firmu stála asi 500 milionů eur (13,6 miliardy korun). Air France stejně jako ostatní tradiční letečtí přepravci je na krátkých linkách pod silným tlakem konkurence nízkonákladových rivalů a na dlouhé vzdálenosti jí odebírají zákazníky expandující přepravci z Blízkého východu. Air Francie je
součástí skupiny Air France-KLM.

Zaměstnanci Air France se vrhli na své šéfy (zdroj: ČT24)

Francouzský premiér Manuel Valls ve čtvrtek piloty vyzval, aby se snažili dospět s vedením k dohodě. Ministr hospodářství Emmanuel Macron pak v pátek uvedl, že Air France nutně potřebuje reformy, pokud má přežít, a vyzval piloty, aby přistoupili na plán restrukturalizace. To ale nakonec nevyšlo.

Šéf odborové organizace pilotů SNPL Philippe Evain přitom minulý týden tvrdil, že je ochoten dál jednat. „Jsme připraveni předložit nové návrhy, jsme vždy přístupni diskusím,“ řekl ještě v pátek předák agentuře Reuters.