Největší ruské aerolinky se slučovat nebudou. Transaero míří k bankrotu

Státní letecká společnost Aeroflot nakonec nepřevezme ztrátovou dvojku ruského leteckého trhu Transaero, protože ta včas nepředložila návrh na prodej. Ruské aerolinky jsou obecně v současné době v potížích. Loni vykázaly celkovou ztrátu 30 miliard rublů, což bylo zhruba šestkrát tolik než o rok dřív.

Spojením Aeroflotu a Transaera měla vzniknout jedna z největších leteckých firem na světě. Hlavní akcionáři Transaera ale nepředložili včas návrh na prodej pětasedmdesátiprocentního podílu, který měl Aeroflot koupit. Dvojka ruských aerolinií tak bude muset podle tamních médií zřejmě vyhlásit bankrot. Internetové vydání listu Gazeta.ru už uvedlo, že ruský premiér Dmitrij Medveděv již dal zelenou zahájení insolvenčního řízení. Nyní se podle zdrojů pracuje na detailech procedury.

Vláda také podle ruského ministra dopravy Maxima Sokolova nařídila zastavit prodej letenek na lety Transaera. Letenku má prý nyní koupeno asi 650 tisíc lidí a ministr slíbil, že veškeré povinnosti vůči těmto zákazníkům budou splněny. Stejný slib zazněl i od generálního ředitele Aeroflotu Vitalije Saveljeva.

Tři důvody, proč se aerolinky nesloučily

Agentura Interfax uvedla, že důvody zrušení převzetí jsou dokonce tři. Kromě nepředložení nabídky na slíbený akciový podíl prý také věřitelé Transaera odmítli model restrukturalizace trhu, který navrhla Sberbank, jež na jednání dohlížela.

Ruské ministerstvo financí pak nebylo ochotno poskytnout státní záruku 85 miliard rublů (31,4 miliardy Kč) na restrukturalizaci Transaera, která byla slíbena v počáteční fázi jednání. Všichni vyjednávači spojení se pak shodli, že jedinou možnou cestou je bankrot aerolinek.

obrázek
Zdroj: ČT24

Transaero nemá ani na palivo

Finanční potíže společnosti jsou nyní až takové, že ani nedokáže zaplatit pohonné hmoty do letadel. Palivo tak firmě poskytuje Aeroflot. Údajně chtěl stroje Transaera přestat tankovat 30. září, avšak první místopředseda ruské vlády Igor Šuvalov podle ruských médií požádal Aeroflot, aby tento termín prodloužili do půlnoci 2. října.

Hlavním akcionářem Aeroflotu je s podílem 51 procent stát. Transakce měla být dokladem snahy Kremlu podpořit krizí ohrožená odvětví. Ruští zákazníci kvůli krizi omezili lukrativní lety do zahraničí a vnitrostátní lety jsou pro přepravce často ztrátové. Ruské aerolinie loni vykázaly úhrnnou ztrátu asi 30 miliard rublů, asi šestkrát vyšší než za rok 2013, uvádějí údaje Ruského sdružení leteckých přepravců.

Aeroflot měl podle plánu koupit podíl 75 procent, společnost reorganizovat a začlenit do své struktury. Součástí transakce mělo být i převzetí dluhu, který na konci loňského roku činil 106 miliard rublů (39,1 miliardy Kč).

Vydáno pod