ÚAMK: Češi letos přijdou kvůli kolonám o 120 miliard korun

Češi letos přijdou kvůli kolonám na silnicích až o 120 miliard korun, vyplývá z údajů ÚAMK. Je to o osm miliard více než v minulém roce. Ztráty podle ÚAMK představují například vyšší spotřebu popojíždějících vozidel, ušlý zisk, sankce za pozdní doručení nákladu nebo méně realizovaných zakázek.

Kolony v Česku i v Evropě byly letos rekordní, souvisely mimo jiné s vysokým počtem oprav silnic, bylo i více nehod a poruch vozidel. „Vůbec nejhorším dnem o prázdninách byla v Evropě sobota, a konkrétně pak 1. srpna. To stály skoro všechny hlavní trasy směrem na jih, a i v okolí velkých měst se tvořily dlouhé kolony. Například cesta z Prahy do Splitu se řidičům prodloužila až o šest hodin,“ řekl Petr Vomáčka z ÚAMK.

K letošnímu růstu dopravy také přispělo nejen horké počasí, ale i růst české ekonomiky a zájem lidí více cestovat.

Nejhorší komunikací z hlediska kolon byla v létě v Čechách dálnice D1. V Rakousku to byla Tauernská autostráda A10, na níž bylo až 15,5 procenta všech kolon v Rakousku.

Vzhledem k horkému počasí vzrostl i počet nepojízdných vozidel na silnicích, které omezovaly provoz. Počet zásahů se v Česku zvedl o téměř pět procent a v Rakousku o čtyři procenta. Hlavní příčinou těchto problémů v Česku je vysoké průměrné stáří tuzemského vozového parku.

Kolona na D1
Zdroj: ČT24

Horké počasí mělo vliv také na růst dopravních nehod s tragickými následky. Jen za červenec a srpen se na českých silnicích stalo 150 smrtelných dopravních nehod, což je o 18 více než před rokem. Ani bilance za osm měsíců letošního roku není proti loňsku příznivější. Počet osob, které zahynuly při dopravních nehodách, se proti loňsku zvýšil o 19.

Rok 2014 byl klidnější, sledoval se fotbal a nebylo tolik migrantů

Rok 2014 byl v porovnání s letoškem o prázdninách klidnější. Svůj vliv na to měl menší pohyb imigrantů než letos a mistrovství světa ve fotbale konané v Brazílii, které přimělo řadu fanoušků sledovat fotbal, místo aby usedali za volant. Roli sehrál i slabší výkon ekonomiky, který nenutil lidi tolik cestovat nebo vozit zboží. 

Vydáno pod