České dráhy: Zisk nám klesl kvůli mírné zimě a kamionům

Po zdanění 102 milionů korun – takový byl v pololetí zisk skupiny České dráhy (ČD). Meziročně je to přitom pokles o 56 milionů korun. Podle samotných drah je to způsobené především nákladní dopravou, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo a kde je konkurence kamionové dopravy. Za poklesem stojí ale i mírná zima. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly tržby i přepravní výkon, uvedl předseda představenstva Pavel Krtek. Tržby skupiny meziročně klesly o 142 milionů na 16, 3 miliardy korun.

Nákladní dopravě klesly tržby meziročně o 422 milionů korun na necelých 5,9 miliardy korun. a objem přepraveného zboží se snížil o 1,3 milionu tun zboží na necelých 33 milionů tun. Důvodem byla mimo jiné mírná zima, během které uhelné elektrárny nepoptávaly takový objem přeprav uhlí, jako v předchozích letech, uvedl Krtek. Meziročně se snížil zisk nákladní dopravy z 540 milionů na 216 milionů korun letos. Kromě snížení objemu přeprav měla na tomto snížení vliv rostoucí konkurence ze strany železničních i kamionových dopravců.

Osobní doprava si polepšila

Celkem s Českými drahami cestovalo 85,5 milionu lidí, což je meziročně o sto tisíc  víc. Podle člena představenstva ČD zodpovědného za osobní dopravu Michala Štěpána dopravce zaznamenal úbytek cestujících v místech s nejmasivnějšími výlukami. Šlo zejména o Plzeňsko, východní Čechy a Olomoucko. Výpadek nahradili cestující na páteřních železničních linkách a v mezistátní dopravě, kde rostl zejména segment lacinějších jízdenek.

Českým drahám klesl zisk o třetinu (zdroj: ČT24)

Spolu s mírným nárůstem počtu cestujících se zvýšily tržby v osobní dopravě o 245 milionů na 10,5 miliardy korun. O více než kilometr se na 40,8 kilometru prodloužila průměrná vzdálenost, kterou cestující ve vlacích ujeli. Rovněž vzrostla průměrná obsazenost vozidel na 26,3 procenta. To se odrazilo ve snížení ztráty z osobní dopravy z loňských 262 milionů na 78 milionů korun. Do ztráty stáhly dopravce především odpisy - zisk před odpisy a zdaněním (EBITDA) dosáhl 2,5 miliardy korun.

V osobní dopravě je výsledek povzbudivý, objektivně jsou vlaky dálkové dopravy kvalitnější a opravdu se jim daří přilákat víc cestujících. Zároveň je ale nutné vnímat, že pořád dvě třetiny všech tržeb představují subvence ministerstva dopravy.
Juraj Kováč
ŽelPage.cz

Celkové zadlužení skupiny se snížilo o 258 milionů korun na zhruba 33 miliard korun. Z tohoto dluhu ročně skupina zaplatí na úrocích přes miliardu korun. To zatěžuje zejména hospodaření osobní dopravy, ČD a.s., za kterou jde největší část zadlužení, doplnil Krtek.

Zisk konkurentů ČD
Zdroj: ČT24

Zlepšení hospodářských výsledků za první pololetí už oznámila dvojice soukromých konkurentů státního dopravce RegioJet a Leo Express. Zatímco RegioJet ze skupiny Student Agency se v pololetí po loňské ztrátě přehoupl do zisku 7,5 milionu korun, Leo Express zmírnil ztrátu na 38 milionů korun z 63,6 milionu o rok dřív. Oběma dopravcům k lepším výsledkům pomohl zejména růst počtu cestujících.