Po zdanění 102 milionů korun – takový byl v pololetí zisk skupiny České dráhy (ČD). Meziročně je to přitom pokles o 56 milionů korun. Podle samotných drah je to způsobené především nákladní dopravou, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo a kde je konkurence kamionové dopravy. Za poklesem stojí ale i mírná zima. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly tržby i přepravní výkon, uvedl předseda představenstva Pavel Krtek. Tržby skupiny meziročně klesly o 142 milionů na 16, 3 miliardy korun.
České dráhy: Zisk nám klesl kvůli mírné zimě a kamionům
Nákladní dopravě klesly tržby meziročně o 422 milionů korun na necelých 5,9 miliardy korun. a objem přepraveného zboží se snížil o 1,3 milionu tun zboží na necelých 33 milionů tun. Důvodem byla mimo jiné mírná zima, během které uhelné elektrárny nepoptávaly takový objem přeprav uhlí, jako v předchozích letech, uvedl Krtek. Meziročně se snížil zisk nákladní dopravy z 540 milionů na 216 milionů korun letos. Kromě snížení objemu přeprav měla na tomto snížení vliv rostoucí konkurence ze strany železničních i kamionových dopravců.
Osobní doprava si polepšila
Celkem s Českými drahami cestovalo 85,5 milionu lidí, což je meziročně o sto tisíc víc. Podle člena představenstva ČD zodpovědného za osobní dopravu Michala Štěpána dopravce zaznamenal úbytek cestujících v místech s nejmasivnějšími výlukami. Šlo zejména o Plzeňsko, východní Čechy a Olomoucko. Výpadek nahradili cestující na páteřních železničních linkách a v mezistátní dopravě, kde rostl zejména segment lacinějších jízdenek.
Spolu s mírným nárůstem počtu cestujících se zvýšily tržby v osobní dopravě o 245 milionů na 10,5 miliardy korun. O více než kilometr se na 40,8 kilometru prodloužila průměrná vzdálenost, kterou cestující ve vlacích ujeli. Rovněž vzrostla průměrná obsazenost vozidel na 26,3 procenta. To se odrazilo ve snížení ztráty z osobní dopravy z loňských 262 milionů na 78 milionů korun. Do ztráty stáhly dopravce především odpisy - zisk před odpisy a zdaněním (EBITDA) dosáhl 2,5 miliardy korun.
Celkové zadlužení skupiny se snížilo o 258 milionů korun na zhruba 33 miliard korun. Z tohoto dluhu ročně skupina zaplatí na úrocích přes miliardu korun. To zatěžuje zejména hospodaření osobní dopravy, ČD a.s., za kterou jde největší část zadlužení, doplnil Krtek.
Zlepšení hospodářských výsledků za první pololetí už oznámila dvojice soukromých konkurentů státního dopravce RegioJet a Leo Express. Zatímco RegioJet ze skupiny Student Agency se v pololetí po loňské ztrátě přehoupl do zisku 7,5 milionu korun, Leo Express zmírnil ztrátu na 38 milionů korun z 63,6 milionu o rok dřív. Oběma dopravcům k lepším výsledkům pomohl zejména růst počtu cestujících.