Koaliční rada souhlasila s dalším odložením elektronické evidence tržeb - tentokrát zhruba o tři měsíce. Místo nyní plánovaného dubna se tak systém spustí až od poloviny roku 2016. Návrh na prodloužení doby mezi okamžikem platnosti a účinností zákona podalo ministerstvo financí. Od centrálního online mapování tržeb si slibuje lepší přehled o výběru daní.
Babiš dál odkládá start evidence tržeb - nyní na polovinu roku 2016
Původně resort plánoval spuštění se začátkem nového roku, posléze avizoval polovinu února, aby následně termín znovu posunul na začátek dubna. Nejnověji stojí v itineráři tučně údaj červenec 2016. Schvalování zákona chce nicméně opozice TOP 09 a ODS v Poslanecké sněmovně blokovat.
„Ministerstvo financí se vzhledem k eskalujícím útokům ze strany opozice a výraznému zpolitizování věcné i technické roviny projektu elektronické evidence tržeb rozhodlo přistoupit k mimořádnému prodloužení doby mezi okamžikem platnosti a účinnosti zákona ze tří měsíců na sedm,“ uvedl mluvčí úřadu Michal Žurovec.
Nový trend: Daně nezvyšujme, raději lépe vybírejme
Střední a východní Evropa pomalu mění daňovou strategii. Místo zvyšování se zdejší státy více soustředí na to, jak stávající daně lépe vybírat - s podobným závěrem přišla aktuální studie poradenské společnosti Mazars. Je to změna oproti dřívějším letům, kdy naopak vlády chtěly vyššími daněm narovnat deficitní rozpočty.
V českém podání je symbolem zmíněného trendu právě elektronická evidence tržeb. Hojně diskutovaný „online hlídač" obchodních transakcí se prezentuje jako hlavní trumf ve strategii ministra financí Andreje Babiše. Jde ale zároveň o nápad, na kterém se neshodnou firmy ani politici. Co je pro jednoho transparentní bič na nepoctivé poplatníky, druhý vidí třeba jako nesmyslnou překážku menším živnostníkům.
Státní rozpočet může podle propočtů ministerstva zavedením celkem získat z DPH a daně z příjmu dodatečně ze sektoru stravování a pohostinství a maloobchodu zhruba 12,5 miliardy korun. Doprovodné zákony k návrhu snižují sazby DPH ve stravovacích službách z 21 na 15 procent a zavádějí jednorázovou slevu až 5000 korun pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby.
Opozice myšlence elektronické evidence vyčítá především to, že je drahá a že podnikatele a priori považuje za podvodníky. Místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek už na začátku července tvrdil, že je možné systém zneužít. „Největšímu oligarchovi a ministrovi financí to přinese dokonalý monitoring trhu,“ řekl. To ale Andrej Babiš odmítá, podle něj „do finanční správy nejde žádný detail“.
Lídr ODS Petr Fiala při debatě ve sněmovně upozornil i na to, že na řadě míst existuje problém s přenosem dat a vysokorychlostním internetem a obchodníci nebudou moci v požadovaném čase odesílat údaje finančním úřadům. Andrej Babiš ovšem reagoval, že živnostník bez připojení bude moci požádat finanční úřad o zjednodušenou registraci a údaje bude smět odesílat jednou týdně.
Pravicová opozice nicméně i tak chystá rozsáhlé obstrukce při závěrečném schvalování. To by mělo přijít na řadu během podzimu. Pokud pravicová opozice neuspěje s obstrukcemi a zákon projde podle vládních předpokladů, tak se od nového roku bude zavedení elektronické evidence týkat restaurací, hotelů a stravovacích služeb. O čtvrtletí později by měly tržby evidovat i firmy v oblasti velkoobchodu i maloobchodu. O dalším rozšíření systému by měla rozhodnout následně vláda.
Pokud zákon na podzim parlamentem projde, připojí se první obchodníci přes internet k finanční správě v dubnu příštího roku. Česko nebude zdaleka první. Bulharsko systém zavedlo v roce 2012, po Chorvatsku (2013) přišlo Maďarsko (2014) a letos i Ukrajina.
Opoziční strany nabízejí odlišný recept. Spojit ekonomický růst s úsporným režimem chtějí s pomocí jednodušších daní – a poté neklást podnikatelům překážky. „I v mezinárodním srovnání se náš daňový systém hodnotí jako vůbec jeden z nejsložitějších," tvrdí ekonomický expert ODS Jan Skopeček. Právě komplikovanost a nejednoznačnost daňového systému může podle opozice vytvářet skuliny, kterými lze peníze vyvést ven.