Každé desáté letadlo, které přiletí do Prahy nebo z ní odletí, se opozdí. Víc než tříhodinové zpoždění ale letecké společnosti evidují jen u necelého procenta spojů. Právě za ně mohou cestující žádat odškodnění a nejvíc stížností na zpožděné lety se řeší právě teď v době letních dovolených.
Má letadlo zpoždění tři hodiny? Cestující čeká odškodnění
„Nejvíce případů zaznamenáváme pravidelně v létě, protože nárok na kompenzaci je i v případě charterových letů,“ říká právník Petr Novák. Dopravci ale mají hned několik argumentů, proč odškodnění nevyplácet – technická závada, náraz blesku do letadla nebo srážka s ptákem.
Nejčastější příčinou zpoždění je už opožděný přílet z předchozí destinace. „Mezi další důvody pak mohou patřit například počasí anebo provozní věci spojené s odbavením letadla, například odmrazování,“ dodává mluvčí Letiště Václava Havla Praha Marie Janoušková.
Rok od roku žádostí na odškodnění nepatrně přibývá. Například počet podaných stížností k Úřadu pro civilní letectví, který řeší pouze zpoždění na českých letištích, se za pět let zdvojnásobil. „My jsme projednávali loni asi 300 stížností a řekněme tak polovina byla oprávněných,“ uvedl mluvčí úřadu Petr Navrátil.
Faktem nicméně zůstává, že pouze pětina Čechů, kteří mají na odškodnění nárok, se o náhradu skutečně přihlásí.