Brusel odsouhlasil prodej nádraží Českých drah státu

Praha - Evropská komise souhlasí s prodejem nádražních budov a souvisejícího majetku Českých drah státu. Hospodařit s majetkem bude Správa železniční dopravní cesty. Převod podle komise nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu, uvedlo ministerstvo dopravy.

Místo očekávané ceny kolem osmi miliard korun ale unijní Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž počítalo s rámcovou částkou 2,93 miliardy korun, což je údajně pod účetní hodnotou nádraží. Ministerstvo podle mluvčího Tomáše Neřolda nikdy předem nestanovilo, kolik by měly České dráhy za nádraží získat, a informace, které se v médiích ohledně původně odhadované ceny v posledních dnech objevily, prý neodpovídají skutečnosti.

Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy podle Evropské komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora. O ceně schválené komisí ale bude zřejmě ještě možné jednat. Měnit se však může spíše v řádu stovek milionů korun, nikoliv miliard, a to jen tehdy, pokud změny České dráhy řádně zdůvodní. Součástí kalkulace není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi.

„Pověřený znalecký ústav nyní připraví finální ocenění příslušné části Českých drah, která zahrnuje nádražní budovy, veškerý související movitý i nemovitý majetek, jakož i pohledávky a závazky spjaté s převáděnou částí závodu Českých drah. Evropská komise při stanovení finančního rámce vycházela z předběžného ocenění, které bylo zpracováno ke konci října 2014. Zástupci Evropské komise proto berou na vědomí, že výsledná cena prodeje se odvine od aktuálního ocenění dle domluvené metody,“ uvedl Neřold.

Hlavní nádraží v Plzni
Zdroj: Pavel Němeček/ČTK

Pro ministerstvo dopravy je souhlas komise s kupní cenou klíčový, protože odblokuje jejich převod i investice do jejich oprav. Nádraží budou mít dlouhodobě jasného správce a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na jejich opravy bude moci využít veřejné prostředky, včetně evropských fondů.

Ministerstvo dopravy vedlo konzultace s komisí od poloviny loňského roku. Cílem série jednání bylo předejít riziku, že později Komise transakci zpochybní v řízení na vrácení nedovolené veřejné podpory. Začátkem května v této věci ministr dopravy Dan Ťok osobně jednal s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethou Vestagerovou.

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z Českých drah na správu železnic bezúplatně, nebo aby České dráhy od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od Českých drah i od konkurence.