Ke stávkové pohotovosti v ČSA se připojí i piloti

Praha – Piloti Českých aerolinií se ve čtvrtek v poledne připojí ke stávkové pohotovosti, kterou vyhlásil palubní personál. Zaměstnanci nepřistoupili na návrh kolektivní smlouvy předložený vedením firmy. Stevardi a letušky jej odmítli už v úterý.

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů provozních zaměstnanců. Mzdy některých letušek a pilotů klesly podle odborů až o 40 procent.

Následovalo jednání se zprostředkovatelem, který navrhl zvýšení platů v řádu tisíců korun. To ale dopravce nepřijal a nabídl výrazně nižší růst. Podle ČSA by vyšší mzdy pro firmu představovaly neúnosné zatížení a odporovaly restrukturalizačnímu plánu. Cestující firma ujistila, že samotné zahájení stávkové pohotovosti se leteckého provozu nedotkne.

Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru spadl až na 15 000 korun. K tomu je však podle ČSA nutné přičíst několik tisíc korun, které letušky dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle firmy čistý výdělek letušek zhruba 29 000 korun měsíčně. Piloti berou v rozmezí od 50 000 do více než 100 000 korun měsíčně. Záleží na počtu odlétaných let a typu stroje.

Miliardová ztráta a úbytek cestujících

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun při tržbách převyšujících 13 miliard. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta vlastní Česká pojišťovna. Aerolinky zaměstnávají necelých 700 lidí.

Loni ubyla na pravidelných linkách aeroliniím pětina cestujících. Společnost přepravila 2,27 milionu pasažérů a dalších 722 000 lidí v rámci pronájmu svých letadel jiným dopravcům. Méně lidí létalo zejména na linkách do východní Evropy, a to kvůli situaci na Ukrajině a pádu ruského rublu. Právě na východoevropský region se přitom ČSA v posledních letech orientovaly (více zde).

Firma v nadcházející letní sezoně počítá s provozem celkem 17 letounů (ještě v roce 2009 čítal letadlový park ČSA 51 strojů). Hlavní část flotily tvoří devět letadel Airbus A319, dále provozují jeden dálkový A330 a sedm vrtulových ATR.