České dráhy se přehouply do zisku. Osobní doprava je nadále ztrátová

Praha – Skupina České dráhy loni zaznamenala čistý zisk 156 milionů korun. V roce 2013 přitom byla v téměř dvoumiliardové ztrátě. Hlavní činnost státního dopravce, kterou je osobní doprava, nicméně stále nevydělává. Celkové tržby skupiny České dráhy loni mírně vzrostly o 175 milionů na 33 miliard korun.

Jak vyplývá z výroční zprávy, kterou České dráhy zveřejnily na svých internetových stránkách, ztráta v osobní dopravě se zmírnila z dvou miliard na 865 milionů korun. K lepšímu výsledku přispěl podle managementu vyšší počet cestujících. „Dynamicky se rozvíjí především dálková a příměstská doprava. Také díky tomu stouply tržby z hlavní činnosti o 800 milionů korun,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Na osobní dopravě utržil dopravce 20,7 miliardy korun, z čehož zhruba 13 miliard pocházelo z plateb od krajů a ministerstva dopravy na uhrazení prokazatelné ztráty. Počet cestujících vzrostl o 800 000 na 170 milionů, což se odrazilo i v procentuálním obsazení vlaků. To se zvýšilo o jeden procentní bod na průměrných 26 procent. Průměrná vzdálenost, na kterou lidé vlaky Českých drah využívají, zůstala na 41 kilometrech.

Lepší výkon měla také nákladní doprava, kterou zajišťuje dceřiná společnost ČD Cargo. Skončila v zisku 877 milionů korun, což je oproti roku 2013 o 100 milionů víc. Vedení to připisuje hlavně úsporám, které loni dosáhly několika set milionů korun. Tržby nákladního dopravce nicméně klesly o více než půl miliardy na 13,6 miliardy korun. Množství přepraveného zboží se snížilo o 1,6 milionu tun na 68,3 milionu tun.

Jednotky Railjet jezdí z Prahy do Vídně přes Pardubice a Brno, v Rakousku pokračují dále do Štýrského Hradce. Jejich provoz určuje smlouva mezi ČD a rakouskými ÖBB.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Výrazně se snížily investice Českých drah. V osobní dopravě klesly o 23 procent na bezmála 5 miliard korun, v nákladní dopravě dokonce o 52 procent na jednu miliardu. Firma to zdůvodňuje odložením některých investičních aktivit, přesunem plateb na později nebo prováděním restrukturalizačních úspor. Většina peněz šla na obnovu vozového parku.

Celkové zadlužení skupiny České dráhy pak nadále roste. Zatímco v roce 2013 činil konsolidovaný dluh 34,6 miliardy, loni už to bylo 36,8 miliardy. Na České dráhy z toho připadá více než 31 miliard korun, zbylých pět miliard jsou dluhy ČD Cargo. Čistý dluh je však podle mluvčího drah Radka Joklíka nižší, protože čtyři miliardy korun pocházející mimo jiné z loňské podzimní emise dluhopisů dopravce stále nevyužil a drží je na bankovních účtech.

Kromě osobního dopravce České dráhy a nákladního dopravce ČD Cargo patří do skupiny například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Holding v Česku zaměstnává 25 000 lidí.