Piëch popírá, že by chtěl odvolat šéfa Volkswagenu

Wolfsburg – Předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch popřel, že by usiloval o odvolání generálního ředitele Martina Winterkorna. Piëch to dnes řekl v rozhovoru pro bulvární list Bild v reakci na předchozí zprávy médií, podle nichž Winterkorn ztratil jeho důvěru. Za vhodnou náhradu by Piëch považoval mimo jiné i šéfa divize Škoda Auto Winfrieda Vahlanda.

Konflikt ve vedení koncernu Volkswagen se dostal do centra pozornosti poté, co Piëch v nedávném rozhovoru s časopisem Der Spiegel signalizoval ztrátu důvěry ve Winterkorna. Řídicí výbor dozorčí rady ale minulý pátek Winterkornovi vyjádřil podporu a slíbil, že mu navrhne prodloužit kontrakt. Rozhlasová a televizní stanice NDR dnes nicméně uvedla, že Piëch se necítí pátečním prohlášením řídicího výboru dozorčí rady vázán a snaží se ve svém rodinném klanu ovládajícím většinový podíl ve Volkswagenu získat dostatečnou podporu pro Winterkornovo odvolání.

Za možného nástupce Winterkorna pak Piëch považuje šéfa divize Porsche Matthiase Müllera či i šéfa divize Škoda Auto Winfrieda Vahlanda.

„Vyjádřili jsme se minulý týden. A dohodli na spolupráci. Nesnažím se o odvolání Martina Winterkorna,“ řekl dnes Piëch podle listu Bild. Winterkorn je šéfem Volkswagenu od ledna 2007, současný kontrakt mu vyprší na konci příštího roku.

Podporu současnému řediteli dnes podle Bildu opět vyjádřil vlivný šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh. „Pro nás zůstává platné rozhodnutí z minulého týdne,“ řekl. Také spolková země Dolní Sasko, která ve Volkswagenu vlastní pětinový podíl, uvedla, že bude nadále postupovat na základě pátečního prohlášení řídicího výboru dozorčí rady.

Ferdinand Piëch s manželkou Ursulou na autosalonu v Ženevě
Zdroj: Jörg Carstensen/ČTK/DPA

Osmasedmdesátiletý Piëch je vnukem zakladatele značek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho a v současnosti je patriarchou rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasovacích práv ve Volkswagenu. Ve vedení podniku strávil téměř 22 let, z toho osm let jako generální ředitel.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni firma zvýšila prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu aut, a poprvé tak překonala desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu však zůstal japonský konkurent Toyota Motor, jemuž odbyt loni vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.